Een geval van auto-mutilatie

Het is smikkelen geblazen voor de autoliefhebber deze week. Op de International Automobil-Ausstellung in Frankfurt, de grootste autobeurs van Europa, worden 122 noviteiten gepresenteerd. Waarvan, hoe kan het anders, bijna tweederde door Duitse fabrikanten. Voor elke portemonnee wat wils: de nieuwe Opel Astra Twintop staat er, en ook de Porsche Cayman S. Fabrikanten en leveranciers van accessoires doen in Frankfurt hun uiterste best om foefjes te presenteren die meer comfort bieden, meer veiligheid en meer milieuvriendelijkheid. En minder kosten.

Het is, net als de Autorai in Amsterdam, de periodieke goednieuwsshow van de gezamenlijke auto-industrie. Hartelijk welkom bij de industrietak waarmee het helemaal zo goed niet gaat. En hartelijk welkom voor de automobilist die dezer dagen vooral met slechte berichten om de oren wordt geslagen.

Minister Peijs durfde het in haar vorige week verschenen mobiliteitsnota toch niet aan om het rekeningrijden in te stellen. Dat lijkt goed nieuws voor de automobilist, maar volgens critici stelt zij hiermee een mogelijkheid uit om het fileprobleem te verzachten. Een mogelijkheid waar alle belangengroeperingen hun zegen aan hadden gegeven. De maatregelen die Peijs wél neemt (het storten van meer asfalt) zouden alleen meer filebevorderend werken. Gelijktijdig startte de bewindsvrouw een verkeersveiligheidscampagne (`I love verkeersregels') die alom als kinderachtig wordt bestempeld.

De ANWB, in naam toch dé belangenvereniging van automobilisten, blijkt jarenlang een tiende van zijn vier miljoen leden een dubbel lidmaatschap te hebben aangenaaid. In de week dat de bond zich hier publiekelijk voor excuseerde werd ook een ingrijpende reorganisatie aangekondigd. Honderden banen staan op de tocht, waarvan het merendeel bij de Wegenwacht.

En dan de benzine. Na de verwoestende orkaan Katrina over Amerika's olierijke zuidkust, werd die nog duurder. Een liter Euro loodvrij kost nu zo'n 1,45 euro, ruim 60 procent méér dan de omgerekend 89 eurocent van tien jaar geleden. Ter vergelijking: de inflatie, waarvan de olieprijs al een belangrijk bestanddeel vormt, steeg in dezelfde periode een kleine 25 procent.

Tegen deze sombere achtergrond werkt een bezoekje aan de Autoshow van Frankfurt voor de autofiel vast opbeurend. Een ander troostvol puntje komt eveneens uit Duitsland. Als de opiniepeilingen kloppen en Angela Merkel inderdaad komende zondag de verkiezingen wint, dan zal de snelheid op de Duitse Autobahnen niet gemaximeerd worden. Dat heeft zij nadrukkelijk beloofd.