Chinezen op de IAA

Op de autobeurs van Frankfurt (IAA) is ook – zij het bescheiden – plaats voor de Chinese autobouwers ingeruimd. De merken Geely, Jiang-Ling en Brilliance hebben er een relatief onopvallende stand. Aanvankelijk wilde ook de Chinese autoproducent Chery naar Frankfurt komen, maar de producten die deze fabrikant in april op de autobeurs van Shanghai tentoonstelde, waren volgens betrokkenen dermate schaamteloze kopieën van Europese of Koreaanse voorbeelden, dat de beurs van Frankfurt Chery met een boycot dreigde. Daarop zagen de Chinezen van deelname aan de beurs in Duitsland af.

Geely, Jiang-Ling en Brilliance hebben wél de stap naar het Mekka van de auto-industrie gewaagd. Geen van de drie fabrikanten fabriceert – meestal in samenwerking met een westerse fabrikant – meer dan 100.000 auto's.

Niettemin wordt de dreiging uit het oosten door de Europese fabrikanten, die gemiddeld zo'n 3 miljoen auto's per jaar maken, uiterst serieus genomen. Onderzoeksbureau B&D Forecast voorspelt dat in 2010 jaarlijks 220.000 auto's uit China en India in West-Europa zullen worden verkocht.

Het prijsvoordeel van de Chinese auto's is het belangrijkste verkoopargument. Voor 50.000 euro koopt men al snel drie Zonghuas van Brilliance, dat samenwerkt met BMW. Maar wie de motorkap van een Zonghua openslaat, staat toch een verrassing te wachten. De wagen is niet uitgerust met een BMW-motor maar met een motor van het Japanse Mitsubishi.