Northwest in financiële problemen

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest, partner van KLM, verkeert in financiële problemen en overweegt bescherming tegen faillissement aan te vragen, de zogenoemde Chapter 11-procedure.

Volgens de pilotenvakbond van Northwest Airlines zou de raad van bestuur vandaag bijeenkomen om een besluit te nemen over Chapter 11. Northwest zag de afgelopen jaren de verliezen oplopen tot 505 miljoen dollar (411 miljoen euro) in 2004. De beurswaarde van Northwest daalde gisteren met 52,5 procent, van 289 miljoen dollar naar 137 miljoen. Per aandeel: van 3,31 dollar naar 1,57 dollar. Begin dit jaar was het aandeel Northwest nog 11 dollar waard.

Een woordvoerder van KLM noemt de situatie bij Northwest ,,zorgelijk'', maar wijst erop dat Chapter 11 juist is bedoeld om faillissement te voorkomen. ,,Ook een bedrijf als Continental Airlines zat in het verleden in die procedure en is toch weer opgebloeid.'' KLM is sinds 1988 een strategische partner van Northwest. De twee bedrijven werken intensief samen, onder meer op het gebied van marketing, door samen vluchten uit te voeren en door gezamenlijke pilotentrainingen. De president-directeur van KLM, Leo van Wijk, is commissaris bij Northwest. Na de overname van KLM door Air France, in mei 2004, is de samenwerking met Northwest blijven bestaan.

Northwest heeft officieel geen mededelingen gedaan over zijn interne situatie, maar een woordvoerder gaf gisteren toe dat de maatschappij geen geld heeft om een aantal openstaande rekeningen te betalen.

Ook Delta Air Lines, de Amerikaanse partner van Air France, lijdt al enige jaren zware verliezen. Volgens The New York Times zou Delta eveneens serieus van plan zijn Chapter 11 aan te vragen. Delta is naar passagiersaantallen de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld (110 miljoen in 2004). Vorig jaar had het bedrijf een negatief resultaat van 3,3 miljard dollar (2,7 miljard euro). Een zegsman van Delta noemde de aanvraag voor faillissementsbescherming gisteren ,,een reële mogelijkheid'', zonder een termijn te noemen.

Northwest en Delta zijn niet de enige twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen die vechten voor hun voortbestaan. United Airlines en US Airways zitten al in de Chapter 11-procedure, terwijl ook bij American Airlines de financiële problemen groot zijn. Geen van de grote Amerikaanse maatschappijen is winstgevend, behalve prijsvechter Southwest. Een van de grote minpunten bij de Amerikaanse luchtvervoerders is het hoge niveau van de loonkosten. In tegenstelling tot de meeste Europese en Aziatische luchtvaartmaatschappijen, die wel winst maken, hebben de Amerikaanse de afgelopen jaren nauwelijks gesaneerd.

De hele luchtvaartsector lijdt verder onder de hoge olieprijzen.