Dé website over cd's kopiëren

Een student die een eigen bedrijf runt. Kan dat? Ja, zo wijst de praktijk uit. Deel 10 van een serie. ,,Ik kijk geen televisie en doe eigenlijk nooit niks.''

Het is zaterdagmiddag één uur. Robin van Lieshout (24) is net uit bed. Hij is de nacht ervoor uitgeweest. ,,Dat doe ik toch zeker twee keer per week. Ik heb een druk sociaal leven.''

Je zou anders verwachten bij een student die dit jaar moet afstuderen, voor een studievereniging symposia organiseert en congressen voorzit, en ook nog eens een internetbedrijf runt dat afgelopen jaar 200.000 euro omzet had. Dit bedrijf, RankOne Media Group, bestaat officieel sinds januari 2002. De belangrijkste website van het bedrijf is CDFreaks.com waarop informatie staat over cd- en dvd-branders, bijbehorende software en writable cd's en dvd's. De site trekt drie miljoen unieke bezoekers per maand, vertelt Van Lieshout, van wie 10 procent uit Nederland.

,,Ik ben zo'n veertig uur per week met het bedrijf bezig'', schat de Tilburgse student, die nog altijd vanuit zijn studentenkamer werkt. Zijn zakelijk partner Jan-Willem Aldershoff (25) is vooral verantwoordelijk voor de inhoud van de website en het aansturen van de veertig vrijwilligers die nieuwsartikelen en recensies voor de site leveren. Van Lieshout houdt zich bezig met de commerciële kant: de advertentieverkoop, contacten met bedrijven en de groothandel waarmee RankOne een webwinkel heeft. Van Lieshout: ,,Dat bedrijf had eerst een winkel in de binnenstad van Antwerpen, maar sinds ze met ons werken is deze gesloten. Het liep meteen goed. Inmiddels komt een zesde van onze inkomsten uit de winkel. We hebben enkele tientallen klanten per dag.'' De rest van de inkomsten, vertelt hij, komt vooral uit advertenties.

De vrienden begonnen de website CDFreaks als hobby. Van Lieshout: ,,Toen we net met internet begonnen, zo'n zes tot zeven jaar geleden, kwam ook de blanco cd op de markt. We vonden het mooi te kunnen kopiëren en begonnen het nieuws erover bij te houden op een website.'' Toen het concept financieel aantrekkelijk bleek, begonnen ze de site te exploiteren.

Door de jaren heen is de winst flink toegenomen, net als de bezoekersaantallen die nog altijd groeien. Ondanks de leeftijd van de oprichters van RankOne worden ze door de branche serieus genomen, zegt de student. Bedrijven bieden de vrijwilligers producten aan die na hun commentaar worden aangepast. `Getest door CDFreaks' komt er dan op de verpakking te staan. Van Lieshout hoeft ook minder vaak dan vroeger achter advertenties aan.

Hij vertelt dat CDFreaks een van de grootste spelers is op het gebied van dvd- en cd-apparatuur en bijbehoren. Het succes komt volgens hem doordat ,,we het rustig hebben opgebouwd, we met vrijwilligers werken die veel verstand van zaken hebben en we een goed geleid forum hebben''. Daarbij zijn de studenten voorzichtig geweest met investeren, een van de oorzaken dat andere kleine internetbedrijven volgens Van Lieshout vaak failliet zijn gegaan.

Een eigen bedrijf hebben naast je studie heeft gevolgen. Van Lieshout kijkt geen televisie en zegt nooit niks te doen. Hij krijgt al drie jaar geen studiefinanciering meer en heeft studievertraging opgelopen. Maar, zegt hij: ,,We zijn nu goed in het opzetten en exploiteren van een website, in e-commerce en online marketing. Deze kennis kunnen we opnieuw gebruiken.'' Op welke gebied, daar is hij nog niet over uit. Als hij klaar is met studeren, denkt hij voorlopig door te gaan met het bedrijf. ,,Het gaat zo goed, we kunnen er nog veel mee verdienen.''

Maar zo ver is het nog niet. Na een nacht drinken moet hij de rest van de zaterdag achter de computer zitten. Het werk gaat in het weekend gewoon door.

Dit is een serie over studentenondernemingen.