`Deze plaat is een overwinning'

Het duurde zes jaar voor dEUS zich weer meldde met een nieuwe plaat. Het scheppingsproces ging letterlijk niet zonder slag of stoot.

Toen de Belgische groep dEUS een jaar geleden een matig ontvangen optreden deed op het Lowlands-festival, werd Pocket Revolution, de vierde reguliere cd van Antwerpens trots, al aangekondigd. Maar het duurde een jaar voor hij in de winkels ligt.

Dat komt deels door de ingrijpende bezettingswijziging die na Lowlands is doorgevoerd. Bassist Danny Mommens en gitarist Craig Ward ruimden het veld. Het was een pijnlijke episode, die zelfs gepaard ging met enig lijfelijk geweld; tijdens een heftige, uitputtende en door spanningen getekende tournee schijnt een getergde zanger, Tom Barman, de bassist een klap verkocht te hebben.

Daar wil Barman nu niet op ingaan. ,,Mommens smijt al genoeg met modder in de Belgische pers. Maar het doet pijn. Toen leden van het eerste uur Stef Kamil Carlens en Rudy Trouvé destijds uit de band stapten, zat ik binnen een paar weken weer met hen in het café. Maar nu is het gewoon fout gelopen. Daar gaan heel veel gevoelens van frustratie mee gepaard, in beide kampen.''

Ward en Mommens zijn nog te horen op een aantal nummers van Pocket Revolution, dat verder is afgemaakt met hun vervangers, bassist Alan Gevaert en de Belgische rocklegende Mauro Pawlowski. Barman nam, voor het eerst, ook de productie op zich. ,,Ik heb een bloedhekel aan produceren, het is een 24-uursjob. Je hebt twee petten op. Een producer hoort een satelliet-perfectionist te zijn, die in jouw plaats de vervelende mierenneuker uithangt. Maar ik moest mezelf ineens 250 takes laten zingen en tegen de andere jongens zeggen dat het weer opnieuw moest. En daar krijg je wrijvingen van. Achteraf ben ik heel blij dat ik het heb gedaan, want het was, zoals zoveel op deze plaat, een overwinning. Maar ik heb me niet geamuseerd.''

De titel van de plaat, Pocket Revolution, verwijst niet, zoals een Finse interviewer graag had gezien, naar Nokia-telefoons, maar vooral naar het ,,pijnlijke'' ontstaansproces. ,,Het was een moeilijke periode, met bandleden die gingen en nieuwe mensen die kwamen. Ik heb nooit de tijd genomen om dat te verwerken, en daar kreeg ik in de studio de klappen van. Het is bovendien niet eenvoudig om zes jaar weg te zijn met je band, en dus is het een hele opluchting dat die plaat nu klaar is. Dat is dan mijn eigen privé-revolutie. Er zit ook iets sarcastisch in, en daar gaat het nummer `Stop-Start Nature' ook over: het in herhaling vallen, en toch weer dezelfde fouten begaan.''

Ondanks het hiaat van zes jaar, waarin Barman platen maakte met pianist Guy Van Nueten en dance-muzikant CJ Bolland en bovendien debuteerde als filmregisseur met het innemende Any Way The Wind Blows, heeft de revolutie zich niet direct op muzikaal gebied afgespeeld. Pocket Revolution klinkt als een logische vierde plaat, die rustig maar sterk voortbouwt op de beheerste melancholie van The Ideal Crash. Toch bergt de plaat, geheel in lijn met de paradox in de titel, verschillende lagen en uitersten in zich. Zoals de zeven minuten lange opener `Bad Timing', in tegenstelling tot wat de titel suggereert geen tel te lang en gezegend met een fraaie opbouw van spanningsbogen. ,,Wij denken altijd dat we een perfecte popsong van drie en een halve minuut hebben geschreven, en dan blijkt het toch weer acht minuten te duren. Ik vind lange nummers gewoon fijn, vooral live. Je kan naar beneden gaan, naar boven, je kan een verhaal vertellen. Het kan heel spannend zijn en na afloop heb je echt het idee dat je een afstand hebt gelopen, dat je iets hebt verteld. Ik kan jaloers zijn op mensen die alles kunnen samenvatten in een liedje van twee en een half, drie minuten, maar zelf hou ik meer van zulke uitgestrekte nummers.''

De melancholie in de teksten sluit mooi aan bij de bezonken toon in het gros van de nummers, en dat zal dEUS-vorsers beslist bekend voorkomen. ,,Ja, melancholie is ons niet vreemd. Ik was altijd al een beetje een oud kind. Dan gebeuren mij zulke moeizame dingen, en dan duurt het zo zes jaar voor er weer een nieuwe plaat is. Er is zo'n prachtige Vlaamse spreuk, die je wel boven de schouw ziet hangen: Doe stille voort. Daar heb ik echt iets aan gehad. Het zou een mooie albumtitel zijn geweest, maar dan eerder voor Normaal.''

dEUS: Pocket Revolution (V2)

Optredens: 16/10, Tivoli Utrecht, 17/10, Oosterpoort Groningen, 18/10, Paradiso Amsterdam, 19/10, Effenaar Eindhoven, 21/10, Nighttown Rotterdam.

    • Jacob Haagsma