Kip Fajitas

Door de kipfilets licht te pletten met een vleeshamer voor u ze in een marinade van limoensap en knoflook legt, wordt het vlees bijzonder sappig en mals. Rooster de kipfilets en de groenten liefst boven houtskool tot de randjes geblakerd zijn. Grilleer kip en groenten anders op een zeer hete geribbelde grillpan of onder een hete grill.

Leg de kipfilets een voor een tussen twee vellen plasticfolie of bakpapier en klop ze tot een gelijkmatige dikte met de gladde kant van een vleeshamer (verkrijgbaar bij goed gesorteerde keukenwinkels). Leg de filets daarna in een brede, ondiepe, zuurbestendige schaal.

Giet het limoensap in een kom en knijp er de tenen knoflook door een knoflookpers boven uit. Schep er het zout, wat peper en de olie door. Giet dit mengsel over de kip, dek de schaal af en laat 30 minuten op kamertemperatuur of tot 1 uur in de koelkast marineren.

Pel de uien en snijd elke ui in 4 partjes. Snijd de paprika's in de lengte in brede repen. Bestrijk de uien en paprika's licht met olie. Rooster of grilleer ze 20 tot 25 minuten voor u de kip roostert. Keer de groenten af en toe om tot ze gaar en de randjes geblakerd zijn.

Rooster of grilleer de kipfilets snel op hoog vuur tot ze net gaar en licht geschroeid zijn. Snijd ze in repen van circa 1 cm breed.

Bak de tortilla's in een droge koekenpan op middelhoog tot hoog vuur, circa 30 seconden per kant, of tot ze goudbruin gespikkeld en iets opgezet raken.

Doe de groenten en kip in aparte schalen, de warme tortilla's in een mandje en geef er de zure room en salsa apart bij. Laat elke eter een paar stukjes ui, reepjes paprika en kip langs het midden van een tortilla leggen, een lepeltje salsa en zure room erover scheppen en de tortilla dubbel vouwen. U kunt ze zo met uw handen of met mes en vork eten.

Morgen: duivelse crostini