Geen geld voor nieuw filmpaleis Venetië

De organisatie van de 62-ste editie van de Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica in Venetië liep gesmeerd. Het programma was afgeslankt, zodat de bezoekers en genodigden niet urenlang in de rij hoefden te staan. Vorig jaar was directeur Harvey Weinstein van het Amerikaanse Miramax nog zo boos geworden dat hij moest wachten voor hij een van zijn `eigen' films in Venetië kon zien, dat hij dreigde festivaldirecteur Marco Müller met cementen schoenen in de lagune te gooien.

Zulke wantoestanden deden zich dit jaar nauwelijks voor. Alleen regisseur en acteur George Clooney liet bij de première van zijn Good Night, and Good Luck de projector stilzetten omdat nog niet alle gasten in de zaal zaten toen de film al begon. Maar voor de rest, zei Müller, waren de reacties ,,ongelooflijk positief'' geweest, ook van de vele Amerikaanse gasten op het Lido.

Toch was Müller zelf na afloop van de Mostra gemengd positief. Het was de bedoeling dat tijdens het festival het nieuws kon worden gebracht dat er een nieuw festivalpaleis zou worden gebouwd. In het Casino werden al de mededingende ontwerpen getoond. Zaterdag bleek echter dat er voorlopig niets van komt. ,,Het is een kwestie van geld'', zei directeur Müller, ,,een daar hoeven we ons niet voor te schamen. Film is per slot van rekening een bedrijfstak.''

Zonder nieuwe infrastructuur kan de uitbreiding van het festival niet doorgaan. Dat zou de bedoeling van Müller doorkruisen. Die hamert er steeds op dat het oudste filmfestival ter wereld alleen kan blijven bestaan als er niet alleen artistiek interessante, maar ook grote comerciële films worden gepresenteerd. Daarvoor zijn grote massa's publiek noodzakelijk en dus extra ruimte.