Britse krant: groter niet altijd beter

Bigger isn't always better... staat vandaag op de voorpagina van de Britse krant The Guardian, helemaal rechtsonder in de hoek. `Groter is niet altijd beter...'

Na de Britse dagbladen The Independent en The Times is nu ook The Guardian overgestapt van het `grote' krantenformaat (broadsheet in jargon) op een kleiner formaat. Niet, zoals zijn twee concurrenten op tabloid, maar op het Berliner-formaat – een slag breder en hoger dan het bekende tabloid-formaat. ,,Welcome to the Berliner Guardian'', schrijft The Guardian vandaag op zijn voorpagina.

The Guardian voelde zich gedwongen tot vernieuwing. Sinds The Independent in september 2003 op tabloidformaat is verschenen is de oplage van The Guardian alleen maar kleiner geworden. Afgelopen augustus kwam de oplage uit op 341.000 – een diepterecord sinds 27 jaar. ,,Het nieuwe product moet een omslag brengen in deze trend'', staat op The Guardians website (waarop ook – gratis – in pdf de hele krant in nieuwe opmaak te bekijken is). ,,De nieuwe vorm zal de krant gemakkelijker maken, minder afstotelijk en aantrekkelijker voor vrouwen en jonge lezers.''

Niet alleen de oplage van The Guardian, ook die van The Times (sinds november 2003 op half formaat) is gekelderd tot 680.000 (was in 2002 nog 711.000). The Independent heeft de oplage sinds het op tabloid verschijnt zien stijgen: van 225.000 in 2002 naar 256.000 nu. The Times en The Independent verschenen in het begin nog op twee formaten, The Guardian is vandaag alleen nog maar op Berliner-formaat verkrijgbaar, voor 60 pence, 90 eurocent.

De kwaliteitskranten kunnen overigens niet op tegen de echte Britse tabloids – de boulevardpers haalt met gemak oplages van drie tot vier miljoen (The Sun, News of the World).

De extreme makeover van The Guardian heeft 18 maanden geduurd, de totale kosten voor het project komen uit op ongeveer 120 miljoen euro. De uitgever van The Guardian (ook uitgever van het zondagsblad The Observer dat net als alle andere zondagskranten `gewoon' op broadsheet blijft verschijnen) heeft drie Duitse drukpersen aangeschaft om het nieuwe formaat te kunnen drukken.

,,Om met het meest onmiskenbare te beginnen, het formaat is kleiner. Wij denken dat het formaat het gemak van een tabloid met de fijngevoeligheid van een broadsheet verenigt'', zo schrijft The Guardian. De krant heeft niet alleen het formaat aangepast, het hele uiterlijk van de krant is anders: de masthead (het logo van de krant) en het lettertype van de krant zijn vernieuwd. En vanaf nu kan elke pagina van The Guardian in kleur gedrukt worden.