Vast contract schaars

Van alle afgestudeerde journalisten heeft na ruim een half jaar intensief zoeken nog niet de helft een baan. ,,Het is een recessiegevoelige sector'', zegt Thomas Bruning, secretaris van journalistenvakbond NVJ. ,,Als bedrijven minder adverteren, heeft dat direct gevolgen voor de redacties. Kranten en bladen worden dunner en hebben minder kopij nodig. Bovendien verdwijnen er titels door fusies.'' Ook de arbeidsvoorwaarden voor journalisten zijn niet altijd goed. Volgens Bruning maken vooral de omroepen optimaal gebruik van de flexwet. Vaste contracten zijn schaars, behalve in de bedrijfsjournalistiek, de enige journalistieke tak waar de werkgelegenheid toeneemt.

In de reclame is het al niet veel beter. Het aantal reclamebureaus is al jaren constant, maar bijna alle bureaus zijn de afgelopen tijd kleiner geworden. ,,Doordat het economisch niet goed gaat, hebben onze opdrachtgevers kleinere budgetten. En die budgetten zetten ze niet alleen in voor reclame, maar ook voor sponsoring en het organiseren van evenementen'', zegt Jacques Kuyf, directeur van reclamebureau FHV/BBDO en voorzitter van de VEA (Vereniging van communicatieadviesbureaus). ,,Een belangrijke andere factor is dat er steeds minder merken komen, waardoor er minder reclame nodig is. Bovendien kiezen die merken lang niet altijd voor een aparte Nederlandse reclamecampagne, maar voor een grote Europese of internationale campagne.'' Het gevolg is dat het voor starters erg lastig is om een plek te veroveren in de communicatieve sector. Kuyf: ,,Wie echt de reclame in wil, moet zorgen voor een goede scriptie of een opvallende presentatie. De allerbesten krijgen een stageplek of een aanstelling als junior.''