UPC blijft vaag over tarieven

Directeur Diederik Karsten van kabelbedrijf UPC wil nog niet zeggen wat het tarief wordt voor het digitale televisie-abonnement van het bedrijf. Daarmee blijft onzeker of UPC-klanten de komende jaren televisie kunnen blijven kijken tegen eenzelfde tarief als nu.

Dat bleek vanochtend bij de bekendmaking van de strategie voor digitale televisie van UPC. Het bedrijf begint in oktober met het op grote schaal aanbieden van digitale abonnementen. Op termijn moeten alle klanten overschakelen naar het digitale abonnement, met uitzondering van de abonnees in de Betuwe die het om technische redenen niet kunnen ontvangen. De digitale abonnees krijgen een decoder, nodig voor het ontvangen van digitale zenders, gratis. Karsten schat in dat het zeker twee jaar zal duren voor alle UPC-abonnee's een decoder hebben.

Het digitale basisabonnement zal bestaan uit zo'n 44 zenders, waaronder de analoge zenders. Daarnaast kunnen klanten kiezen voor uitgebreidere pakketten zenders en interactieve diensten, zoals het bestellen van films. Digitale abonnees blijven ook het analoge signaal ontvangen. Daardoor kunnen zij op een tweede televisie de analoge zenders blijven zien, zonder een tweede decoder te hoeven aanschaffen. UPC reageert met zijn digitale offensief op de aankomende concurrentie op de televisiemarkt. Nadat kabelbedrijven jarenlang – naast de satelliet – de enige bedrijven in hun regio waren die televisie konden doorgeven, gaan telecombedrijven als KPN en Versatel dat nu ook doen.