Plotseling naar Parijs

Patrick van Maris van Dijk (44) managing director bij veilinghuis Sotheby's in Amsterdam.

,,Aan personeelswerving doen we praktisch niet; vacatures adverteren wij maar zeer zelden. We kunnen toe met de enorme aantallen open sollicitaties die we krijgen. We ontvangen wekelijks wel een of twee brieven, vooral van historici en kunsthistorici. Onze vaste werknemerpopulatie is tachtig: veertig kunstexperts en veertig `gewone', logistieke medewerkers. De meeste brieven zijn voor de expertzijde, de mensen met verstand van middeleeuwse meesters of negentiende-eeuws meubilair.

,,Maar experts vinden we meestal toch via ons netwerk of in ons bestand van tijdelijke krachten. Op de dertig tot veertig veilingen die wij jaarlijks organiseren, gebruiken we per keer zo'n tien studenten kunstgeschiedenis. Deze `piekmomenten' zijn een goede manier om talent te spotten, het heeft al veel vaste contracten opgeleverd.

,,De mensen die bij ons binnenkomen krijgen de praktische kant van het vak nog aangeleerd, de theorie beheersen ze wel. Ze moeten leren werken op de kunstmarkt: het herkennen van duizenden objecten, de waarde ergens van kunnen inschatten en nieuwe klanten leren vinden. Natuurlijk is passie voor de objecten belangrijk, maar iemand moet het niet alleen maar leuk vinden om op zolder een lepeltje te beschrijven.

,,Verder moeten mensen flexibel zijn. Je moet bereid zijn om op maandagochtend vroeg de auto naar Parijs te pakken om een klant te bezoeken, als dat op zondagavond aan je wordt gevraagd. Als je niet flexibel bent, pas je niet bij Sotheby's.

,,Wat iemand vooral niet moet doen? Nou ja, als je elke dag een vaas uit je handen laat vallen, kun je na drie dagen wel vertrekken natuurlijk.''

    • Mark Schenkel