Passen in de bedrijfscultuur

Karin Weening (37) personeels functionaris bij drukkerij Joh. Enschedé

,,Wij hebben steeds minder vaak vacatures voor traditionele grafische beroepen als drukker, en steeds vaker voor nieuwe-mediaberoepen als webprogrammeur en database-publisher en Consultant Communicatieketen specialist. Dat komt door de steeds verdergaande digitalisering. Die maakt dat de organisatie niet meer productgericht is, maar zich richt op de gehele communicatieketen, waardoor je mensen nodig hebt met andere vaardigheden.

,,Gemiddeld hebben we op jaarbasis tien vacatures bij onze twee Nederlandse vestigingen, waar zo'n driehonderd mensen werken. Daarnaast hebben we nog een vestiging in Brussel. Vacatures plaatsen we allereerst intern, en op het internet en in regionale dagbladen in Amsterdam en Haarlem, waar we gevestigd zijn. Ook schakelen we enkele selectiebureaus in.

,,Gemiddeld reageren vijftig mensen op een oproep. De meeste reacties krijgen we via het internet, maar de kwalitatief gezien beste reacties ontvangen we op de advertenties in de regionale bladen. Via het internet is een korte, onzorgvuldige reactie tussendoor snel geplaatst. Open sollicitaties ontvangen we doorlopend. Ik schat dat een kwart van de brieven open sollicitaties zijn.

,, We onderhouden contact met grafische opleidingen. We werken met stagiaires, bijvoorbeeld via het zogeheten `duaal traject', waarbij een student al werkend zijn benodigde competenties verkrijgt. In Nederland werken we per jaar met zo'n vier stagiairs. Het uitgangspunt is dat ze aansluitend moeten kunnen blijven.

,,Een sollicitant moet bekwaam zijn en bij onze bedrijfscultuur passen. Er is een verschil tussen een drukkerij en bijvoorbeeld een reclamebureau. Wij zijn wel communicatief, maar iets minder gericht op flitsend, jong en snel. Wij zijn een bedrijf met beide benen op de grond, men kent ons toch vooral als de drukker van de eurobiljetten.''

    • Mark Schenkel