Merkel en Schröder op campagne

,,De Duitse politiek heeft internet ontdekt'', schreef NRC-correspondent Michel Kerres onlangs in zijn weblog `Duitsland kiest', dat te vinden is op www.nrc.nl/weblogs. In het kader van de campagnes voor de Duitse verkiezingen op 18 september hebben de voornaamste concurrenten speciale verkiezingspagina's op internet opgezet. Ook houden veel politici een weblog bij.

Op www.cdu.de pogen Angela Merkel en de christen-democraten van de CDU duidelijk te maken dat Gerhard Schröder er een puinhoop van heeft gemaakt en dat het hoog tijd wordt voor verandering. De sociaal-democratische SPD vecht de inhaalslag uit op de website kampagne.spd.de. Waarbij opvalt dat de CDU vooral coryfeeën uit de eigen gelederen opvoert, terwijl de SPD er blijkbaar de voorkeur aan geeft de (SPD-)kiezers aan het woord te laten om toe te lichten dat Schröder een nieuwe termijn verdient. Op de site www.die-rote-box.de toont de SPD adhesiebetuigingen van kiezers. De reacties zijn verzameld in een mobiele studio die de socialisten hebben opgetuigd in de vorm van een rood stemhokje.

Na het grote televisiedebat tussen Merkel en Schröder van afgelopen zondag kwamen op de betrokken websites onmiddellijk de analyses en de duidingen op gang. Ook verschillende onderzoeksbureaus lieten zich niet onbetuigd. Zij hielden tijdens en na het debat peilingen en kwamen tot dezelfde conclusie als de Duitse tv-kijker: Schröder heeft het debat gewonnen, maar Merkel heeft het niet verloren. Meer peilingen zijn te vinden op de site www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm, waar de verschillende prognoses op een overzichtelijke manier te vergelijken zijn.

De nieuwe partij Die Linke.PDS lijkt een van de verrassingen van deze verkiezingen te gaan worden. In de peilingen staat de partij op acht tot negen procent van de stemmen, ruim genoeg om de kiesdrempel van vijf procent te halen. Op de site sozialisten.de is de campagne te volgen van Die Linke.PDS, samengesteld uit aanhangers van de voormalige communistische partij PDS en teleurgestelde sociaal-democraten, die voormalig SPD-voorzitter Oskar Lafontaine als boegbeeld heeft.

En er valt ook nog wat te lachen, althans voor de verstokte liefhebbers. Op de site www.spiegel.de/netzwelt/politik zijn links verzameld naar websites die de spot drijven met de verkiezingscampagnes. En dat leidt tot zeer uiteenlopende staaltjes humor: van Merkel in Star Wars, Schröder die een breakdance danst tot Lafontaine als Pac-Man.

www.cdu.de, kampagne.spd.de

    • Hans van Laarhoven