Het podium lijkt vol

Deze zomer trokken verschillende werkgeversverenigingen aan de bel. Er zouden twee keer zo veel kunstopleidingen zijn als nodig, en al die afgestudeerde kunstenaars zouden onmogelijk aan een baan komen. ,,Maar dat kun je onmogelijk hardmaken voor alle kunstopleidingen'', zegt Bert Holvast, directeur van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen. ,,De arbeidsmarkt voor kunstenaars is ongelooflijk divers en moeilijk af te bakenen.''

Inderdaad is het voor kunstenaars die dromen van een carrière op een gesubsidieerd podium, steeds moeilijker dat te bereiken, zegt Holvast. ,,Dat geldt bijvoorbeeld voor musici die van het conservatorium afkomen. Er is gewoon te weinig plaats in de concertbakken.'' Maar ook in het toneel en andere disciplines is het moeilijk fulltime uitvoerend kunstenaar te zijn. ,,Je moet mensen niet opleiden met de verwachting dat dat is waar ze allemaal terecht zullen komen.''

Dat er weinig plaats is op het podium, komt ook door de internationale concurrentie. Andersom vinden ook veel Nederlandse kunstenaars werk in het buitenland.

Waar veel kunstenaars terecht kunnen, is in de media, de entertainment-, de reclame- en de communicatie-industrie. Zo kan een kunstenaar bijvoorbeeld goed de vormgeving van een website voor zijn rekening nemen, terwijl een technicus het IT-gedeelte doet. Ook zijn veel kunstenaars gedwongen een (groot) deel van hun salaris met ander werk te verdienen. Dat kan met lesgeven, of met een bijbaan op een heel ander gebied. Holvast vraagt zich af of dat altijd erg is. ,,Voor sommige kunstenaars geeft het een vorm van vrijheid. Dan hoeven ze zich niet af te vragen wat de marktwaarde van hun schilderij is.''