G. Verdi

Al jaren probeert Nikolaus Harnoncourt te ontsnappen aan het repertoire waarmee hij wereldberoemd werd. Monteverdi, Bach en Mozart kregen bij hem revolutionaire `authentieke' interpretaties in kleine bezettingen. Maar het symfonieorkest is groter en er is ook 19de eeuws repertoire. En dirigeerde Harnoncourt Bruckner en Verdi's Aida, wèl `authentiek' natuurlijk.

En nu is er Harnoncourts versie van Verdi's Requiem met de Wiener Philharmoniker, uiteraard ook `authentiek' naar Verdi's aanwijzingen en zijn instrumentatie. Zo klinken in het angstaanjagende Dies irae (`Dag des Oordeels') geen tuba's maar bas-kleppentrombones. En ook is het Requiem opgebouwd `vanuit de stilte', al valt dat ook te zeggen van andere topuitvoeringen (Giulini, 1964). Eva Mei, Bernarda Fink, Michael Schade en Ildebrando d'Arcangelo zingen goed, maar echt `historisch' is anders.

Messa da requiem

RCA Red Seal

82876 61244 2 (2 cd)****

    • Kasper Jansen