Don't call us, we call you

Veel bedrijven werven personeel via hun website. Een druk op de knop en je sollicitatiebrief is verstuurd. Heeft het zin je naam achter te laten bij grote werkgevers?

Een sollicitatiebrief in een envelop stoppen en met de post versturen, bij Yacht is dat knap lastig. In advertenties in kranten en tijdschriften roept de Randstad-dochter hoger opgeleiden op hun gegevens op de website van Yacht achter te laten. En degenen die de website bezoeken, treffen daar evenmin een postadres aan. ,,Dat is een bewuste keuze. Als je niet met internet werkt, ben je niet meer van deze tijd'', zegt Nini Feringa, director human resources bij Yacht. Maar ook bedrijven die nog wel een echte brievenbus hebben, bieden de mogelijkheid om via e-mail te solliciteren. Ook zij noemen in advertenties soms uitsluitend hun website, vooral bij vacatures waarvoor ze zich richten op jongeren. Op die manier werven bijvoorbeeld ABN Amro en Ahold hun managementtrainees.

,,Snel en to the point. Internet is het medium van de jonge generatie'', zegt Robert Charlier, hoofd human resources management bij ABN Amro. Feringa beaamt dat. ,,Wij richten ons op hbo'ers en academici met minstens twee jaar werkervaring. Dat is een groep die heel veel online is. Als ze iets willen weten of als ze een reis willen boeken, doen ze dat via internet. Ze vinden het dus ook heel gewoon om te solliciteren via internet.'' Overigens betekent dat niet dat er alleen jongeren reageren. Er komen ook heel wat digitale reacties van 35-plussers binnen. ,,Ook die willen we'', zegt Feringa, ,,We doen zowel detachering als interim-management. Er zitten vaak heel zware klussen bij. Dan moet je toch aan die ervaren leeftijdsgroep denken.''

Volgens Charlier, die jaarlijks 150 managementtrainees nodig heeft, reageren er veel meer mensen op internetvacatures dan op personeelsadvertenties in de krant. ,,Het is veel toegankelijker. Mensen hebben hun gegevens toch al in de computer staan. Dan is het vrij eenvoudig om ze te mailen naar verschillende werkgevers.'' Het gevolg is dat er op internetvacatures verhoudingsgewijs meer kandidaten reageren die niet aan de functie-eisen voldoen. Maar de werkgevers vinden dat geen bezwaar. Wie digitaal solliciteert bij ABN Amro krijgt meteen een mailtje terug waarin de sollicitatie wordt bevestigd. Daarna krijgen sollicitanten een papieren brief, waarin ze al dan niet worden uitgenodigd voor een gesprek.

,,Ook bij ons krijgt iedereen een reactie op zijn of haar e-mail'', zegt Ahold-woordvoeder Walter Samuels. Ahold is elk jaar opnieuw op zoek naar managementtrainees. Om in aanmerking te komen voor een traineeship mogen academici niet langer dan een jaar geleden afgestudeerd zijn. Mensen die hun bul veel eerder haalden, vallen in principe dus buiten de boot. Samuels: ,,Je krijgt een afwijzing, of je wordt uitgenodigd voor een gesprek. We gaan met e-mailsollicitaties net zo zorgvuldig om als met gewone sollitatiebrieven.''

Bij Yacht, waar zo'n 3.000 mensen werken die gedetacheerd zijn bij tal van profit- en non-profitorganisaties in het hele land, laten elke maand honderden sollicitanten hun gegevens achter. Zij kunnen op de website van Yacht hun eigen profiel aanmaken, waarop ze informatie kwijt kunnen over hun opleiding en werkervaring. Iedereen kan zich laten registreren. Zodra er een relevante vacature is, komt er automatisch een e-mailbericht. Wie vervolgens solliciteert op die vacature, krijgt onmiddellijk een reactie. Dat kan een uitnodiging zijn voor een gesprek, een afwijzing, of de mededeling dat de kandidaat in portefeuille wordt gehouden. Dat laatste gebeurt vrijwel standaard met hbo'ers en academici die direct na hun afstuderen solliciteren. Feringa: ,,Wij detacheren alleen mensen met minstens twee jaar werkervaring. Onze klanten willen mensen die direct inzetbaar zijn. Dat ben je alleen als je naast theoretische kennis ook praktijkervaring hebt.'' Maar al zit detachering er niet in, kersvers afgestudeerden kunnen soms wel via de wervings- en selectiepoot van Yacht aan de slag bij een andere werkgever.

Sollicitanten die bij Yacht in het systeem zitten, houden toegang tot hun eigen profiel, zodat ze voortdurend actuele informatie kunnen invoeren. Wie nooit wijzigingen aanbrengt in het profiel en ook niet reageert op vacatures, wordt na een jaar uit het systeem gehaald.

ABN Amro, net als vorig jaar ook nu weer in de top-5 van populaire werkgevers van het weekblad Intermediair, bewaart de gegevens van kandidaten die niet direct geplaatst worden nog een paar maanden. Charlier: ,,We hebben altijd mensen nodig. Digitale sollicitaties maken het mogelijk om efficiënt te selecteren. Je kunt gegevens gemakkelijk combineren, waardoor je snel in de gaten hebt voor welke functies een kandidaat geschikt is.''

Omdat het zo eenvoudig is digitale gegevens te verwerken en met elkaar te combineren, lijkt het erop dat de sollicitant die elektronisch reageert een voorsprong heeft op de sollicitant die een envelop dichtplakt en de gang naar de brievenbus maakt. Tenzij de personeelsfunctionaris die de brieven beoordeelt iemand is die een mooi handschrift nog kan waarderen en die grafologie als hobby heeft natuurlijk. Maar het is de vraag of die situatie bij grote bedrijven nog voorkomt. Bovendien heeft de grafologie daar allang plaats moeten maken voor eigentijdse assessment centers.