Buitenlandervaring

Maarten van Beek (31) manager recruitment bij Unilever.

,,Unilever heeft per jaar gemiddeld tweehonderd vacatures. Daar zit van alles tussen: van financieel managers tot fabrieksplanners en `brandmanagers', de mensen die een merk als Mora promoten.

,,Wij werven van vmbo tot PhD-niveau, in Nederland maar ook daarbuiten. Voor academici doen we dat via bladen en studieverenigingen aan universiteiten en opleidingsinstituten. Al onze vacatures staan op onze website. Dit ondersteunen we via advertenties in kranten of bladen als Intermediair. Headhunters zoeken voor ons naar de top tien procent van talenten op de arbeidsmarkt. Deze maand beginnen we een nieuwe arbeidsmarktcampagne, `Could it be you?'

,,Maar we vertrouwen er ook op dat mensen zelf naar Unilever toe komen. Ons bedrijf staat in de Intermediair-top-drie van populairste werkgevers. We krijgen jaarlijks ruim 30.000 open sollicitaties.

,,Wij vinden het steeds belangrijker dat een starter buitenlandervaring heeft. En iemand moet trots zijn op de merken die hij namens ons vertegenwoordigt. Verder is het belangrijk dat je tijdens je studie actief bent geweest in een bestuur of commissie. Dat kan bij een studie- of studentenvereniging zijn, maar bijvoorbeeld ook in de lokale politiek. Het gaat erom dat iemand op jonge leeftijd verantwoordelijkheid heeft gedragen. Helaas merken we dat studenten door de toenemende studie-eisen steeds minder tijd besteden aan nevenactiviteiten.

,,Aan traineeships doen we niet. Wij geven iemand meteen een vaste baan, gepaard met een coachingprogramma. We geloven dat mensen sneller leren als ze verantwoordelijkheid krijgen. Dan hebben ze een grotere aandachtsspanne dan wanneer ze ergens op projectbasis werken en weten dat ze alweer op een volgende plek zitten tegen de tijd dat eventuele fouten aan het licht komen.''

    • Mark Schenkel