Auto's, vrouwen en de beurs

Het tweewekelijkse tijdschrift Autovisie bestaat deze maand vijftig jaar. Dat is lang, gezien het hoge tempo waarin bladen tegenwoordig op de markt verschijnen en vervolgens weer verdwijnen. Hoe kan je een halve eeuw uitweiden over vier wielen, een motor en een stuur, terwijl een mens maar in één auto tegelijk kan rijden en meestal jaren moet wachten voor hij een nieuwe kan kopen. Dat moet passie zijn, liefde, lust.

In het jubileumnummer komt lezer van het eerste uur tandarts Harry Vossen aan het woord. Hij is geabonneerd op ruim tachtig verschillende autobladen, die hij allemaal thuis bewaart. Dat is hartstocht in het kwadraat.

Het veel doorgebladerde blootblad Playboy (bestond in 2004 eveneens vijftig jaar) gaat ook altijd over hetzelfde: de vrouw. Een ingewikkeld product dat door twee op dat punt ongeschoolde arbeiders wordt geproduceerd. Maar wel een coproductie die mannen en vrouwen van rijke landen nooit zullen uitbesteden aan lagelonenlanden. Waarom blijven ook die plaatjes boeien? Ook dat moet passie zijn en lust.

Mannen (vrouwen minder) zitten vol passie: auto's, vrouwen en voetbal. Ook de effectenbeurs, die al 400 jaar floreert op basis van angst en hebzucht, is zo'n passie. Voor velen is de beurs een bedenkelijk instituut waar je net als in het casino alleen maar geld kan verliezen. Dat is niet terecht. Je kan op de beurs ook geld verdienen, zoals een hoger rendement dan op een spaarrekening. Bijvoorbeeld door aandelen te combineren met opties. Dat vraagt wél enige voorbereiding en beleid. Het is net als bij auto's en vrouwen, je kan niet maar lukraak een beslissing nemen. Wie overweegt om iets op de beurs te gaan doen moet bij zijn bank eerst vragen of hij in opties mag handelen. En de beoogde constructie voorleggen aan zijn beleggingsadviseur.

Neem ABN Amro, dat verwikkeld is in een overnamestrijd in Italië. Hoe die afloopt is nog steeds niet zeker, de koersontwikkeling van het bedrijf evenmin. De koers van ABN Amro ligt rond de 20 euro, het verwachte dividend over 2005 is 1 euro. Zo kom je op een dividendrendement van circa 5 procent. Dat is meer dan de spaarrente. Wie 100 (of een veelvoud) van deze aandelen bezit, voor de korte termijn positief is over de afloop, en niet meer stukken wil of kan kopen, kan het dividend van 1 euro investeren in een of meer callopties op 100 aandelen ABN Amro. De call met uitoefenprijs 20 euro die in maart 2006 afloopt, kost circa 1 euro. Dus 100 euro voor 1 optiecontract op 100 aandelen. Zo vergroot je voor een gering bedrag je (hausse) belang in de bank.

Wie geen aandelen ABN Amro bezit en toch wil gokken op de strijd in Italië, kan callopties én putopties kopen. De call stijgt als regel wanneer het aandeel stijgt en de put wanneer het aandeel daalt. Zo wed je op twee paarden.

Een voorbeeld van zo'n straddle (met je benen aan weerszijden van een paard zitten) is de optie die in juni afloopt met een uitoefenprijs van 20 euro. Beide kosten circa 1 euro, bij een koers van 19,80 euro. Eén combinatie (call plus put) kost dan 100 maal 1 euro + 100 maal 1 euro is 200 euro. Wie vijf straddles koopt, is 1.000 euro + transactiekosten kwijt. Succes is niet verzekerd.

Wie wil gokken op de olieprijs via het aandeel Royal Dutch, kan denken aan de putopties. Het aandeel rendeert uitstekend met een dividendrendement van 3,4 procent, ondanks de ramp in New Orleans . Wie meent dat deze stemming binnen een jaar kan omslaan, moet puts kopen. Putopties zijn relatief goedkoop door de hogere koers van het aandeel.

Neem de put oktober 2006 met uitoefenprijs 25 euro. Die kost, bij een Koninklijke Olie-koers van 26,30 euro, circa 180 euro per contract. Daalt het aandeel binnenkort met pakweg 2,50 euro, dan doet de put bij benadering 3 euro, hetgeen overeenkomt met een winst van dik 60 procent.

Misschien is de looptijd van 13 maanden kort voor een flinke koersdaling. Dan kan je kiezen voor opties die later aflopen. Er is keus tot december 2009.

De moraal van dit verhaal. Je moet eens denken aan het kopen van opties. Zo is er een ruime keus in opties op de index van de beurs. Je maakt dan deel uit van een leger mannen en vrouwen die (licht) beursverslaafd zijn en drukker zijn met hun pc dan met hun partner of auto.

    • Adriaan Hiele