`Eén op de vijf kleine supers gaat dicht'

Eén op de vijf eigenaren van kleinere supermarkten verwacht dat zijn zaak over vijf jaar niet meer bestaat. Dat blijkt uit onderzoek van accountant Deloitte naar de effecten van de prijzenoorlog in de supermarkten.

De kosten stijgen en de marges dalen, zo blijkt uit het onderzoek. Vorig jaar is de gemiddelde nettowinst van supermarkten met een kwart gedaald. Deloitte voorspelt dat het aantal supermarkten als geheel – grote én kleine – zal dalen van 4.800 tot ruim 4.000 in 2010.

Desondanks is 40 procent van de ondernemers licht optimistisch over de toekomst. Met name de grote supermarktketens verwachten dat hun winst volgend jaar weer toeneemt. ,,We zijn efficiënter gaan werken en we hebben bezuinigd op personeel'', zegt directeur D. Boer van Albert Heijn.

Door de hogere sociale lasten leverden personeelsreducties de supermarkten weinig op, stelt Deloitte. Ook de gerealiseerde 3,5 procent hogere productiviteit per werknemer weegt niet op tegen de hogere kosten. Supermarkten proberen kosten vaak te drukken door het personeelsbestand in te krimpen of te verjongen.

Supermarkten moeten omzien naar grotere winkelpanden, adviseert Deloitte. Alleen de grote supermarkten realiseerden vorig jaar omzetgroei. Die trend zal zich doorzetten, voorspelt het onderzoek. Kleine supermarkten hebben weinig mogelijkheden meer over om nog meer te bezuinigen. Zij kunnen wel profiteren van de toegenomen vraag naar kant-en-klaarmaaltijden en voorgesneden groente, waarvoor consumenten bereid zijn meer te betalen.

,,We openen in Hoofddorp onze achtste XL-winkel. Deze grote Albert Heijn-winkels kunnen de wijkwinkels goed aanvullen'', aldus Boer. ,,Helaas is het lastig grote locaties te vinden.''