Duits concern wil zoutdivisie Akzo overnemen

De Duitse kunstmest- en zoutproducent Kali und Salz (K+S) wil de zoutactiviteiten van chemieconcern Akzo Nobel overnemen. ,,We hebben onze belangstelling bij Akzo kenbaar gemaakt en we wachten nog op een reactie.'' Dat zei bestuursvoorzitter Ralf Bethke van K+S vanmorgen in Frankfurt.

Akzo Nobel, dat ook verf en medicijnen produceert, wil veertien chemische activiteiten verkopen, die samen een omzet van 700 miljoen euro vertegenwoordigen. De zoutactiviteiten, vorig jaar goed voor 247 miljoen euro omzet, zijn één van de onderdelen die Akzo kwijt wil. Vorig jaar stootte Akzo al voor 1 miljard euro dochters af.

Akzo zegt in een reactie met verschillende partijen in gesprek te zijn over zijn zoutfabrieken en geen haast te hebben om de transactie af te ronden. ,,K+S is de eerste die zijn interesse publiekelijk kenbaar heeft gemaakt, maar er zijn anderen. Wij laten de bekendmaking van die belangstelling over aan de betreffende ondernemingen'', aldus een woordvoerder.

Wat het bedrijfsonderdeel moet opbrengen, wil Akzo niet zeggen. ,,Het is een goede activiteit, die voor een goede prijs verkocht zal worden. Wij hebben geen haast.'' Akzo verwacht de komende jaren een groeiende vraag naar zout.

Gisteren maakte Akzo verder bekend dat farmaciedochter Organon in de Verenigde Staten een regeling overeengekomen is waarmee een rechtszaak over het octrooi van zijn anticonceptiemiddel Mircette van de baan is. De schikking levert het bedrijf 142 miljoen dollar (118 miljoen euro) op. De Amerikaanse farmaceut Barr en Akzo Nobel hebben een niet-bindende intentieverklaring ondertekend. De Amerikaanse autoriteiten moeten nog instemmen met de regeling.

Organon, dat de rechtszaak had aangespannen, staakt na ontvangst van het geld van Barr de verkoop van Mircette en gunt zijn Amerikaanse concurrent alle rechten. Akzo's farmadochter uit Oss blijft in de VS op de anticonceptiemarkt actief met Nuvaring en de traditionele pil Desogen.

Organon is sinds 1998 op de Amerikaanse markt met het in eigen huis ontwikkelde Mircette. Een woordvoerder noemde de anticonceptiepil uiterst succesvol. Ruim twee jaar geleden kwam Barr-dochter Duramed Pharmaceuticals met een vergelijkbare pil op de markt. Volgens Akzo werd daarmee het patent op Mircette geschonden. Het bedrijf begon een juridische procedure.

Mede door de concurrentie van Barrs pil daalde de omzet van Mircette van circa 50 miljoen dollar met 10 à 15 procent.