Apocalyptisch driemanschap

Olphaert den Otter, Harold Linker en Hidde van Schie zijn eensgezind in het oproepen van een apocalyptische sfeer. De drie kunstenaars die in Galerie Van Kranendonk in Den Haag exposeren, voelen zich verwant, en dat blijkt ook uit hun werk.

De opvallendste bijdragen zijn tekeningen in eitempera van Den Otter (1955). Hij zette de Heilige Familie uit hun erbarmelijke onderkomen en tekende de hutjes en stallen na van renaissance- en barokkunstenaars als Raphael, Memling en Ghirlandaio. Voor Maria, Jozef en het kindje Jezus is daarin geen plaats meer. Het levert een wand vol surreële tekeningen op, van kleine gekke tentjes op staken, of van een trog voorzien van graffiti. De tekeningen hebben titels als Geen heilige familie of Niet de aanbidding van de herders, om zo de afwezigheid van de oorspronkelijke onderwerpen extra te onderstrepen.

Sinds 2004 is Den Otter bezig met de serie `Stal- en kluismorfologie', die uiteindelijk uit ongeveer honderd tekeningen zal bestaan. Het is een reeks bizarre bouwsels, die vooral lijkt te willen zeggen dat de mens een diepgewortelde universele behoefte heeft aan geborgenheid. De manier waarop de bouwvallige optrekjes zijn tekeningen vullen, duidt er op dat het vinden van die geborgenheid beslist niet vanzelfsprekend is.

De drie kunstenaars mogen bevriend zijn en een passie voor schilderkunst delen, te zeggen dat ze een hechte eenheid vormen gaat wat ver. Den Otter is duidelijk de éminence grise, Van Schie en Linker veeleer jonge honden die zich niet laten inperken door traditie en techniek.

Linker (1969) zorgt voor de mensfiguren op deze expositie. Hij schildert ze en maakt daarbij kwistig gebruik van de spuitbus, zodat het idee van streetcredibility wordt versterkt.

Van Schie (1978) creëert overvolle doeken met lianen, amoeben en geheimzinnige beestjes. Het heeft iets avontuurlijks en tegelijkertijd benauwends. Hij maakt kwistig gebruik van glitterverf in zijn schilderijen.

Het driemanschap geeft een bizarre blauwdruk van het menselijk bestaan. Linkers portret Oilman (2005), van een baardman met op de achtergrond graffititeksten, is een visie op de hedendaagse grootstedelijke mens die de richting kwijt is. De duistere doeken van Van Schie en de lege onderkomens van Den Otter zorgen voor een overweldigend decor, waarin Linkers mensen zouden kunnen wonen. Of ze er ook gelukkig worden, blijft de vraag.

De drie kunstenaars vullen elkaar thematisch aan, maar de samenwerking levert een te eenzijdig beeld op van ongemak en ontheemdheid. Het zou een grotere uitdaging zijn geweest als zij zich niet zo in elkaars werk hadden kunnen vinden. Drie kunstenaars die eenzelfde boodschap uitdragen en elkaars werk completeren, leveren geen confronterende tentoonstelling op.

Olphaert den Otter, Harold Linker, Hidde van Schie t/m 24 sept in Galerie Van Kranendonk, Westeinde 29, Den Haag. Open: wo-za 12-17u. Inl 070-3650406, www.art-house.nl