Hamlet-opvoering Theater Nomade

In zijn recensie van 28 augustus geeft Wilfred Takken zich onder de kop `Ab Gietelinks platgeslagen Hamlet voor beginners' over aan een serie diskwalificaties over de Hamlet-opvoeringen van Theater Nomade en een grove beschadiging van mijn persoon op basis van pertinente onjuistheden. De volgende morgen kopte de Volkskrant met `Conventionele Hamlet overtuigt'.

Terwijl Marian Buys en recensenten van andere kranten de loftrompet steken over de enscenering, de schrapping, de razendsnelle rolwisselingen en de interpretatie is precies dat bij Takken allemaal fout. Niets is goed in deze door alle andere recensenten positief besproken voorstelling.

Hoewel er in vijf kranten positief wordt gesproken over de regie-interpretatie die de eerwraak van Hamlet met de eerwraak van de moslimterrorist verbindt, schrijft Takken dat ,,het slaat als een tang op een onrein varken''.

Takken beweert dat ik het stuk plat heb bewerkt en er tekst heb bijgeschreven en bewerkt. Dat is onjuist.Er is gekozen voor de klassieke en poëtische vertaling van Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes en ik heb daar geen letter in veranderd. In overleg met hen is er een schrapping tot stand gekomen. Ik heb daarvoor ongeveer tien klassieke Hamlet toneel- en filmversies gezien en onderzocht. Iedereen schrapt en mijn schrappingkeuze is alleszins vergelijkbaar met die van bekende en bekroonde uitvoeringen. De vertaling is inderdaad uitgegeven in het verschrikkelijk kitscherige boek `Klassiek geïllustreerd', maar dat heeft natuurlijk helemaal niets met de inhoud van tekst of voorstelling te maken.

Ik heb gekozen voor een historische enscenering, compleet met onbekende Renaissancemuziek en zestiende-eeuwse kostuums tegen de achtergrond van een imposant uitgelicht kasteel. Takken is een typische adept van de dogma's van de theatervernieuwing sinds 1969 en alles wat buiten die codes valt sabelt hij agressief neer. De uitverkochte tribune met keurig NRC Handelsblad-publiek geeft daarentegen een ovationeel applaus voor deze `kamer van Vermeer'.