Brabantse Bandit op kroegentocht

De strijd is losgebarsten over de Europese subsidies voor de arme regio's. Zuidoost-Brabant werd met EU-steun een technologische `hotspot' in Europa. Bericht over een bijzondere stadsvrachtwagen uit Son.

De productiehal van Gemco Mobile Systems in het `Science Park' van het Brabantse Son is een truckersparadijs. Er staat een sportieve DAF van Parijs-Dakarcoureur Hans Bekx klaar voor demontage. Elders worden brandweerauto's voor de korpsen van Amsterdam en Rotterdam opgebouwd. Van een speciale antennewagen voor Vodafone is alleen nog het karkas te zien.

Zo'n 25 à 30 werknemers maken hier veertig tot vijftig bijzondere voertuigen per jaar, vele voor de export. ,,Wij doen `kop en kont', het ontwerp en de assemblage, maar ook de opleiding van de chauffeurs en bemanningen'', vertelt directeur-eigenaar Coen van Gemert (36) van Gemco, terwijl hij uit de cabine van een Amsterdamse brandweerauto klimt. De overige delen van de voertuigen komen van twee- tot driehonderd toeleveranciers. ,,En ik wil dat we elk jaar minimaal twee innovaties doorvoeren.''

Daarvoor hoopt Van Gemert op geld uit Brussel, uit de regionale subsidiepot. Herverdeling van de zogenaamde structuurfondsen (subsidies voor de arme regio's in Europa) staan hoog op de agenda van de Europese ministers van Financiën, die morgen in Groot-Brittannië bijeenkomen.

Het gaat om grote sommen geld want de regionale subsidies maken ruim een derde uit (zo'n 33 miljard) van de Europese begroting van 100 miljard euro per jaar. Nederland kreeg hiervan tijdens de nog lopende begrotingsperiode (2000-2006) ruim 3 miljard euro per jaar. Verwacht wordt dat hiervan bij de onderhandelingen over de komende begroting (2007-2013) 1,7 miljard overblijft. Tussen steden en provincies woedt een flinke strijd voor een aandeel uit de slinkende subsidiepot. Kansrijke projecten met grote innovatieve kracht gooien hoge ogen. Zoals de Bandit in Son bijvoorbeeld.

,,Onze meest recente innovatie staat niet in de productiehal, maar is bezig met een kroegentocht'', zegt Van Gemert. Hij doelt op het stadsdistributievoertuig Bandit, een wendbare vrachtauto voor stadsgebruik, die nu voor een testperiode is ingezet voor bierbrouwer Bavaria om leveranties aan klanten te verzorgen.

Voor het ontwikkelen van de Bandit kon Gemco, samen met twee andere bedrijven, gebruik maken van steun uit Europese structuurfondsen.

Het bijzondere aan Bandit is dat het voertuig geen achteras heeft, zodat de zelfdragende carrosserie helemaal tot op de grond kan komen. Een laadlift is niet meer nodig. ,,Er gebeuren achthonderd ongelukken per jaar met laadliften'', zegt Van Gemert. Dat levert een grote verbetering op. ,,Een tijdwinst van 40 procent per jaar ten opzichte van de conventionele vrachtwagen'', heeft Van Gemert becijferd. De Bandit heeft ook een tien kubieke meter grotere laadruimte dan standaardtrucks in deze klasse.

De kosten van het Bandit-project bedragen 1,2 miljoen euro. Daarvoor heeft het cluster van de drie betrokken Brabantse bedrijven Gemco, Tridec (asophanging) en PD&E (ondersteuning in de diesel-elektrische aandrijving) subsidie ontvangen in het kader van het Europese Stimulusproject van 414.000 euro. De helft van het geld is afkomstig uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. De andere helft komt van lokale overheden.

,,Ik denk dat de Bandit er ook zou zijn gekomen als we die subsidie niet hadden gekregen'', erkent Van Gemert. Maar dan had zijn bedrijf de vrachtwagen niet zo snel kunnen ontwikkelen en daar gaat het om. Volgens Van Gemert geeft de snelheid waarmee het Europees-regionale Stimulusproject heeft gehandeld hem een comfortabele voorsprong op zijn concurrenten. Aan de Bandit heeft Gemco Mobile Systems ook nog twee patenten overgehouden.

Op de Bedrijfsauto Rai in oktober zal het seriemodel van de Bandit zijn officiële debuut maken. De eerste orders verwacht Van Gemert begin volgend jaar. Dat kan extra arbeidsplaatsen opleveren voor nog eens 20 tot 25 werknemers bij Gemco Mobile Systems. Bij een gemiddelde jaarlijkse omzet van vijf miljoen euro voor zijn bedrijf, ziet de Brabantse ingenieur in het Europese geld een hele mooi steun in de rug. ,,Een duwtje om over de drempel heen te stappen''.