Winstdaling Heineken door zwakke dollar

Bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van 2005 een lastige periode doorgemaakt. Het bedrijf had veel last van de zwakke dollar, een van de belangrijkste redenen waarom de nettowinst daalde.

Bovenop de dollarproblemen kwam de dalende afzet in de VS, een zeer belangrijke markt voor Heineken. De afzet daalde met 2,5 procent in de eerste helft van 2005. Heineken hoopt deze trend te keren, onder meer door de introductie van Heineken Premium Light in de eerste helft van 2006.

De brouwer uit Amsterdam boekte over de eerste zes maanden van dit jaar een nettowinst van 345 miljoen euro, een daling van 8,2 procent in vergelijking met de eerste helft van 2004. De omzet van het bedrijf steeg met 5,8 procent tot 5,14 miljard euro en de hele groep produceerde 56,2 miljoen hectoliter bier, inclusief de bieren van geconsolideerde ondernemingen. Heineken zei dat de autonome winstgroei, de groei exclusief wisselkoerseffecten en overnames, met 5,4 procent steeg. De autonome winstgroei voor het hele jaar wordt geschat op ongeveer hetzelfde percentage. Heineken herhaalde dat de nettowinst over 2005 lager zal zijn dan over 2004 omdat de negatieve valuta-effecten, met name door de dollar, de bijdrage van nieuwe acquisities teniet zullen doen.

Een aantal van deze acquisities, in totaal vier, werden dit jaar gedaan in Rusland waar Heineken momenteel de derde bierbrouwer is. Rusland is inmiddels qua volume voor Heineken de grootste markt.