Complottheorieën NS

Goed dat uw Lux-verslaggever constateert dat de reizigersaantallen en klanttevredenheid bij NS toenemen (NRC Handelsblad, 2 september). Wonderlijk dat hij zich vervolgens zo druk maakt om onderliggende, voor de klant volkomen irrelevante details. Zoals een bierbrouwer zich richt op het verkrijgen van steeds meer tevreden en trouwe bierdrinkers, zo richt NS zich op het verkrijgen van steeds meer tevreden en trouwe treinreizigers. Allerlei onderliggende productiefactoren zijn natuurlijk een grote zorg voor de bierbrouwer, maar niet voor de klant. Die wil gewoon genieten van een lekker biertje. Zo ook bij NS. Uiteraard maakt de onderneming zich zorgen om de punctualiteit van de treinen, het aantal treinen dat gereden heeft en het aantal keren dat het station schoongemaakt is. Echter, deze procesindicatoren zijn voor de klant volkomen irrelevant. De klant heeft slechts boodschap aan het al of niet naar tevredenheid verlopen van zijn treinreis. Fantastische complottheorieën ten aanzien van het verdoezelen van cijfers zijn dus niet op hun plaats.

    • Directeur Corporate Communication Ns
    • Joost Ravoo