Caribische films op Afrikaans festival

Op het festival 'Africa in the picture' worden ook films uit de Cariben en Europa getoond.

,,Man, ik sta al drie uur op je te wachten'', roept de jongen geïrriteerd tegen zijn vriend Josua, die aan komt rijden. ,,Misschien al vier uur, maar ik heb geen horloge om het te controleren.'' Josua laat zijn auto midden op de weg staan en rent agressief op de jongen af. Er ontstaat een opstopping, mensen toeteren of stappen uit hun auto om mee te vechten. Het is een scène uit de film Nèg Marron waarmee regisseur Jean-Claude Flamand Barny uit Guadaloupe een indruk wilde geven van de frustratie en doelloosheid van Antilliaanse jongeren met potentie, maar zonder opleiding en toekomstperspectief.

Volgens de organisatoren van het filmfestival Africa in the Picture is de invloed van het Afrikaanse continent op zijn diaspora groot. Zij tonen daarom naast Afrikaanse films, veel cinema uit het Caribisch gebied, uit Suriname en Europa. Vijftig korte en lange films worden er vertoond op het evenement, dat sinds 1987 bestaat en van een tweejaarlijks tot een jaarlijks festival is uitgegroeid.

Onder het motto 'Celebrating the Difference' wil de nieuwe directeur Heidi Lobato de 'schoonheid van het verschil in esthetiek en beeldtaal tonen'. Nèg Marron is volgens Lobato een voorbeeld van een nieuw geluid uit de Antillen, ,,een spiegel die de Antillianen zichzelf voor kunnen houden''.

De frustratie van Nèg Marron komt ook naar voren in de Angolese film Un Héros. In die film gaat een verminkte oorlogsveteraan op zoek naar een prothese en zijn waardigheid in het door burgeroorlog verscheurde Angola. De levens van verweesde personages worden subtiel met elkaar verweven. De film begint en eindigt met een helikoptershot over de hoofdstad Luanda, met sloppen- en villawijken, maar ook de hijskranen, symbool voor de wederopbouw.

In een aantal films worden grote taboes als homoseksualiteit en prostitutie doorbroken, op een rauwe, maar hoopvolle toon. De polemische film Les yeux secs van de Marokkaanse regisseuse Narjiss Nejjar, vertelt het verhaal van een dorp in het Rifgebergte waar alleen prostituees wonen. De film had felle discussie in het Marokkaanse parlement tot gevolg, maar mocht uiteindelijk toch in de bioscopen vertoond worden.

Africa in the Picture opent vanavond op het Kwakersplein in Amsterdam met de film L'enfant Endormi van Yasmine Kassari.

Africa in the Picture, 7-11 september in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven. De hoofdlocatie is filmhuis Rialto in Amsterdam. Inl en progr. www.africainthepicture.nl

    • Elda Dorren