Een drempel tegen scheuren in huizen

Verkeersdrempels veroorzaken trillingen die schade kunnen geven aan de omliggende bebouwing. De oplossing voor dit probleem is een verende drempel die bij zwaar verkeer doorbuigt.

De Jericholaan in de Rotterdamse wijk Kralingen. Elke keer als er een auto overheen rijdt, veert de drempel licht in en is er een zacht zuigend geluid te horen. Rijdt er een bus of vrachtwagen over, dan buigt hij zo ver door, dat het passerende voertuig niets van de drempel merkt.

De drempel bestaat uit een betonnen bak met gaten in de bodem en daaronder een grindbed voor de waterafvoer. In de bak liggen rubber matten, die ruimte laten voor het afvoerwater (alleen bij zware regen komt er enig water naar boven) en de klap opvangen. Daarop ligt een stalen plaat die overdwars twee keer geknikt is (en zo functioneert als een bladveer), waardoor er in het midden een half meter lang plateau ontstaat. Aan weerszijden is een spleet van minder dan een halve centimeter, die bij doorbuiging (10 centimeter) de uitzetting opvangt. De plaat van hoogwaardig staal is bedekt met verlijmd grit om gladheid te voorkomen.

Bedenker van de verende drempel, Alfred Spijkerman van innovatiebureau TTS in Ridderkerk, vertelt ter plekke: ,,Het idee ontstond doordat historische gebouwen en huizen met een gebrekkige fundering veel schade ondervinden door trillingen bij traditionele verkeersdrempels. Bijkomende voordelen zijn dat het minder lawaai maakt en zwaar verkeer er geen last van heeft, omdat de drempel dan doorveert tot een horizontale stand. Ambulances en brandweerwagens kunnen er zonder snelheid te verliezen overheen rijden.''

Volgens Spijkerman kost deze oplossing, die vooral geschikt is voor straten en wegen met veel zwaar verkeer, naar schatting twee keer zo veel als de traditionele drempel: ,,Die trouwens ook een Nederlandse, Delftse vinding is. Deze drempels worden kant-en-klaar gefabriceerd in Roemenië en zijn vrijwel onderhoudsvrij. Door de pompende werking met luchtverplaatsing, die ontstaat als er een auto over rijdt, is hij zelfreinigend. Deze ligt hier nu vier maanden. Eerder hebben we er één maandenlang uitgetest op een industrieterrein. Ook hebben we de rubberen delen en het blijvende rekvermogen van de stalen plaat laten uittesten, die ook niet op de langere termijn blijvend doorzakt.''

Enschede heeft twee drempels op proef, eerdaags gaat Den Haag met een proefexemplaar van start en Roelofarendsveen heeft tien drempels aangevraagd. Spijkerman: ,,Ik ben nu bezig agentschappen op te zetten in België en Engeland.'' Een langslopende bewoner herkent hem en zegt: ,,Hij bevalt prima, succes ermee.''

Michel de Visser, portefeuillehouder verkeer en vervoer van de deelgemeente Kralingen-Crooswijk: ,,In het verleden lagen op dat punt ook drempels. Die zijn weggehaald omdat er scheuren in de muren van huizen kwamen. Bij zoiets nieuws is het altijd even afwachten of het een succes gaat worden, maar alle metingen wijzen tot nu toe uit dat de trillingen zeer minimaal zijn en de snelheid van auto's aanzienlijk is afgenomen. We hebben zo het effect bereikt dat we wilden. De ervaring is zodanig, dat we in vergelijkbare gevallen zeker deze oplossing in overweging zullen nemen.''