Solomon Burke als protestzanger

Bij goede muziek vergeet je de zorgen, zo bleek weer eens op het Gospelfestival in Amsterdam. De twaalf vocalisten van de formatie Salt zongen zaterdag zo krachtig en inspirerend dat je onmiddellijk vergat wat er daarvóór was misgegaan. Te weten op het festival zelf, waar het geluid in de CEC-zaal lange tijd zo slecht was dat leadzangers nauwelijks te horen waren en de `Preek Battle' tussen twee dominees volledig voorbij ging aan het publiek. Toen er tegen tienen helemaal niets meer gebeurde, noch in de zaal, noch in de tent daarnaast, leek het dieptepunt bereikt.

Het opbouwen van Salt had eindeloos geduurd, maar toen koor plus band uit de startblokken schoten was het wel onmiddellijk raak. De club is hip, jong en enthousiast, zingt ook polyfoon luid en duidelijk en heeft in Michelle David een ijzersterke voorzangeres. Het publiek riep eindelijk om `more' riep. Maar daarin voorzag het programma niet, de volgende act stond alweer klaar.

Dat Salt weinig tijd kreeg om te schitteren was bijzonder jammer omdat het festival het daardoor te sterk moest hebben van vertrouwde namen. De act van de overschatte soulbrother Solomon Burke is inmiddels bekend. Het koor dat hem dit keer terzijde stond bleef teveel op de achtergrond terwijl Melody, één van zijn veertien dochters, het in Holy, Holy, Holy juist te veel van volume moest hebben. Wel verrassend was een lied met als kernzin Bring them Home (de soldaten in Irak) waarin Solomon de rol van protestzanger speelde.

Ook Denise Jannah, begeleid door pianiste Amina Figarova, hield een pleidooi voor vrede en liefde aan de hand van een handvol goedgekozen liedjes waarmee ze de CEC-zaal volledig in haar ban hield. Een staande ovatie was haar deel. Bij de Gospel Train van zangeres Berget Lewis in de tent ging het er stukken ruiger aan toe maar ook zij won op kwaliteit. Met haar krachtige voorzang en prima koorwerk deed ze soms denken aan een show van Tina Turner.

Er waren meer acts waar je vrolijk van werd: het enthousiaste Pentecostal Revival Choir en de jonge reggae-groep 4Ward bijvoorbeeld. Veel andere optredens waren echter artistiek gezien zo ondermaats dat de luisteraar zich afvroeg waar hij was beland. Een forum voor het verspreiden van het evangelie? Een opbouwproject voor de multi-culturele samenleving in Amsterdam Zuidoost? Een amateur-talentenjacht met als lokkertjes een handvol profi's? De uitbreiding van het Gospelfestival van één naar twee dagen bracht het aantal `belijdenissen' op ruim vijftig, maar `de boodschap' is nog even vaag.

Gospelfestival. Gehoord: 3; 4/9 CEC-gebouw Amsterdam Zuidoost.

    • Frans van Leeuwen