Het beeld

Donkere wolken pakten zich samen, donder en bliksem ontlaadden zich voor het raam van Felix Rottenberg. Zijn adelaarsnest in de wolkenkrabber van Berlage diende voor de tweede keer in Tegenlicht (VPRO) als maatschappelijke uitkijkpost. Het onderwerp `De media en de markt, de kijker en de macht' ontlokte sombere bespiegelingen aan zijn gasten, onder wie Wim van de Donk, voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, en ondernemer Harry de Winter die onthulde in bespreking te zijn met PCM, uitgever van deze krant, over participatie in een `kwaliteitskanaal' voor kunst, cultuur en achtergronden die door de publieke omroep steeds meer worden verwaarloosd. Hilversum, zo luidde de algemene conclusie, blikt naar binnen en staat met de rug naar de toekomst. De nieuwe zender Talpa vormt slechts een bedreiging voor de andere commerciële zenders, en de publieke omroep zou zich moeten onthouden van ,,onzinnige pseudo-concurrentie met commerciële partijen''.

Eerder op de avond wilde filmproducent Burny Bos, voormalig hoofd jeugdprogramma's van de VPRO, in een allengs minder jolig wordend jubileumprogramma over 50 jaar kindertelevisie (Mam, het begint!, VPRO), al een bom onder de publieke omroep leggen. BNN-voorzitter Laurens Drillich voorspelde aan Rottenberg dat slechts ideologisch stevig in hun schoenen staande omroepen als de EO en de VPRO zullen profiteren van de voorgestelde hervorming van het omroepbestel, omdat alleen hun leden 24 euro voor een principe over hebben.

Het televisieseizoen dat onder dit gesternte begint kende dit weekeinde twee voorbeelden van pseudo-concurrentie: het voor de camera tatoeëren van alle familieleden van André Hazes, onder wie zijn beide minderjarige kinderen, met inkt, waarin de as van de volkszanger is verwerkt (Namens André, TROS) en op zaterdag de start van 50+omroep MAX met SuperSenioren, een deprimerend oubollige variant op Big Brother met oudere amateurtoneelspelers.

De beste Talpagrap had Koefnoen (AVRO): ,,Villa Anorexia! Zes meiden, één rol beschuit! Wie aankomt, valt af!''

Als serieuze nieuwsrubriek legt Nova (VARA/NPS) al de hele week eer in met reportages van Twan Huys en cameraman Pieter Jan Krijnen over de Apocalyps in New Orleans, die dodental én politieke invloed van 11 september 2001 lijkt te gaan evenaren. Op maandag meldde Huys als enige dat de gevolgen van de orkaan Katrina nog niet te overzien waren. Als eerste, vóór CNN die weer helden maakt van de hulpverleners en andere Europese zenders, schetste Huys de contouren van een sociale ramp. Bijzonder aan de verslaggeving zijn de beelden uit een nauwelijks toegankelijk gebied. De belangrijkste bron van informatie blijken, in dit digitale informatietijdperk, de samenwerkende middengolfradiozenders, waarover Huys zaterdag een reportage maakte. De beperkte rol van de televisie in Louisiana biedt inderdaad aanleiding tot zorg over de macht van de burger in een wereld van marktgestuurde media.

www.novatv.nl

    • Hans Beerekamp