Vakantiegevoel

Albert Verlinde zoekt de nuance in deze Talpa-tijden en legt uit waarom hij van de NPS houdt

Onderzoek heeft aangetoond dat een mens al na een paar dagen het vakantiegevoel en de ontspanning die daarbij hoort kwijt is. Nou, die vlieger gaat zeker op voor wie werkzaam is in omroepland. Meneer de Mol heeft voor zijn nieuwe tv zender Talpa het voetbal aangekocht en omdat de eredivisie half augustus van start gaat, ging zijn station toen ook al de lucht in. En de andere ontwaakten ook eerder uit hun zomerslaap.

Vooralsnog is de aanwezigheid van toeschouwers bij Talpa net zo beperkt als in het gemiddelde voetbalstadion, maar de Hilversumse grasmat ligt er na drie weken spelen al omgewroet bij. Dat kan ook niet anders als er een mol aan het werk is. De Mol ondergraaft alles. Neem nou alleen al zijn eigen sterren. Jack Spijkerman was bij de publieke omroep een triomfator, maar is bij Talpa vooralsnog aangeschoten wild dat krampachtig grappen maakt over het grote geld en langs de A2 is de kans op ongelukken extra groot nu er een groot Billboard van Jack staat bij een plaats die heel toepasselijk Nieuwegein heet. Het publiek denkt geef mij zijn oude gein maar. Voormalig VPRO coryfee Harmke Pijpers, jarenlang het gezicht van cultureel verantwoord Nederland, heeft haar geloofwaardigheid verloren nu ze zonder blikken of blozen de kijkers informeert over de mogelijke huwelijksproblemen van Youp van 't Hek en toont daarmee aan dat het aloude Faust thema nog steeds springlevend is, de arme ziel. En dan is er nog Caroline Tensen. Zij maakte voor de TROS jarenlang de kijkcijferknaller Een tegen Honderd. Een leuke kwis die regelmatig anderhalf miljoen kijkers trok en die afgelopen zaterdag bij Talpa wegzakte naar vierhonderduizend kijkers. Als die neergang doorzet presenteert Caroline binnenkort Een voor honderdkijkers.

Jack, Caroline en Harmke zijn hun vakantiegevoel kwijt.

Net als de mensen van de NPS. Zij vechten de komende week voor het voortbestaan van hun instituut en daarvoor zenden ze spotjes uit, bestormen ze het Binnenhof en presenteert Paul Witteman een thema avond. Iedereen die hem aan het schnabbelen gezien heeft bij ABN AMRO weet hoe goed hij reorganisaties aan het publiek kan verkopen.

Ik heb het een beetje moeilijk met die acties. Ik ben voor de NPS. Ik ben voor Andere Tijden, Rayman is Laat en al die andere onderscheidende programma's die zo typisch publieke omroep zijn. Voor de zomer heb ik dat op deze plek ook geventileerd en daarom ben ik nu al door alle NPS programma's gebeld om mee te werken aan spotjes, rubrieken en paneldiscussies. Het spotje heb ik inmiddels opgenomen en daar heb ik een zure nasmaak aan overgehouden. Ik ben namelijk voor de NPS, maar tegen Nederland Drie en voor die nuancering is geen plek in de discussie. De verslaggever bleef op me in praten om de tekst nog een beetje aan te passen. Maar de derde zender is overbodig! Maak van Nederland 1 een brede zender en transformeer Twee tot een informatief cultureel kanaal en gooi de reclames er helemaal uit. We hebben teveel zenders voor de programma's die er gemaakt worden. Op een donderdagavond zendt Nederland twee drie (!) detectiveseries achter elkaar uit; Twee aangekocht en een op herhaling. Dat is toch het levende bewijs dat de netcoordinator geen idee heeft hoe hij het schema vol moet krijgen? Durf dat als publieke omroep nou eens te onderkennen en hou niet vast aan de verzuiling van drie netten. Kom op Publieke Omroep bedenk zelf een plan en maak je niet iedere keer opnieuw afhankelijk van de grillen van een staatssecretaris. Medy van der Laan voert toch blind uit wat anderen haar voorkauwen weten we sinds onthullingen in deze krant. Deze staatssecretaris heeft het hele jaar door een vakantiegevoel. Profiteer daarvan.

    • Albert Verlinde