Ook na vakantie in een tent wonen? Neem een yurt

En beviel het, een paar weken in een tent wonen? Hans Moll spreekt Nederlanders voor wie het altijd vakantie is: ze wijden hun leven aan de bouw van woontenten, de Mongoolse ger of yurt (spreek uit `joert')

,,De Russen noemen het een yurt, maar de Mongolen, die al duizenden jaren in deze ronde witte, vilten tenten wonen, spreken van een `ger''', zegt Maarten. Vijf jaar geleden begonnen hij en Froit, verenigd in het bedrijf `nooitmeerhaast', met het maken van gers. Eén van de gers die ze in hun werkplaats in Udenhout hebben gemaakt staat op het terrein van de van de voormalige Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM), nu herdoopt tot de Amsterdamse Doehetzelf Maatschappij in het Westelijk havengebied van Amsterdam, niet ver van het kunstenaars- en hippiedorp Ruigoord. Het is krakersgebied, en achternamen doen daar niet zo terzake.

In het midden van deze Amsterdamse ger, met een straal van 2,5 meter, staat een mottig kacheltje dat voor dertig dollar op een supermarkt in Oelan Bator is gekocht. De Hollandse kachelpijp die door `het wiel' uit de ger steekt kostte daarentegen 35 euro. Ooggetuigen van de wereldgeschiedenis van Geert Mak ligt op een boek over tantra's. Terwijl Maarten water kookt voor de koffie probeert Froit, vilten puntmuts op, ongekamde baard, Mongoolse boventonen te produceren. Licht amechtig breekt hij zijn poging af, ,,Nog te vroeg in de ochtend'', zegt hij en draait weer een sjekkie.

Een ger, leggen de ADM-ers uit, bestaat uit `botten, vlees, huid en kleren', De houten draagrasters, ,,klaphekkies'', noemt Froit ze, en de dakstokken zijn de `botten'. Op de draagrasters rusten 66 dakstokken of `un', spreek uit: oen. Het vilt waarvan de wanden zijn gemaakt, is het `vlees'. ,,In deze ger zitten honderdvijftig schapen'', zegt Froit, wijzend om zich heen, ,,althans het vilt van''. Maarten: ,,We gebruiken vilt uit Vlaardingen.'' Het canvas daar overheen is de `huid' en de hoes die daar weer over gaat, staat voor de `kleren'. Die kleren zijn zo goed, dat de ger die staat op de binnenplaats van de Mongoolse ambassade in Brussel, de zondichte hoes van Maarten en Froit draagt.

,,We hadden voor een evenement in het Jubelpark in Brussel vijf gers opgezet'', zegt Maarten. Chimmeddorj, de tweede man van de ambassade, zag meteen dat hier sprake was van een uitzonderlijk product. ,,De gers die uit Mongolië komen, zijn niet weerbestendig, die van ons wel. In Mongolië regent het nauwelijks, dus als het regent zijn ze blij en dat het dan in de tent lekt nemen ze op de koop toe'', aldus Froit. De ambassadeur nam Froit het Jubelpark in en gaf hem een uurlang les in het boeddhisme. Daarna kon hij de ambassadeur vertellen wat er allemaal mis was met de Mongoolse ger, en dat was ,,alles''.

Beide mannen worden er weer vrolijk van wanneer ze aan de de auto denken die met het corps diplomatiek kenteken van Mongolië het ADM terrein kwam op hobbelen. Chimmeddorj kwam zijn hoes halen. Zo tevreden is de ambassadeur, dat Maarten en Froit nu bezig zijn met een fabriek in Mongolië om gers te maken van Nederlandse kwaliteit.

Dat Mongoolse herders die maanden op de steppe verblijven in een ger willen wonen, valt te begrijpen. Maar moet je als Nederlander niet een beetje gek zijn om in een ger te willen wonen? Dat vinden Maarten en Froit absoluut niet. ,,Er zijn veel mensen die simpel willen wonen, en naar buiten willen'', zegt Maarten. En dat is wat de ger mogelijk maakt. De ger is in 24 minuten op te zetten en in acht minuten neer te halen, ,,maar dat zijn toptijden'', zegt hij. Het zijn ook volgens hem normale mensen die er in wonen. Zo bestiert `Moniek' vanuit haar ger een bedrijfje waar je eetbare wilde planten en bloemen kan bestellen via www.degodin.nl. Daarbij is de ger rond en er zijn, volgens Froit, veel mensen die weg willen ,,uit het vierkante. Het vierkant staat voor dingen die geregeld zijn'', verduidelijkt hij.

Terwijl rond meer biedt, aldus Froit: ,,Een potje pindakaas bijvoorbeeld is rond. Een vogelnest is rond. Rond geeft een bepaalde draai aan wat je doet''. Daarbij heeft een ger geen ramen. Maarten: ,,Een raam is een venster op de wereld. Zonder raam verandert je relatie met buiten. Je tijdsbesef wordt anders, je gaat met je eigen tijd leven''. Froit wijst ter verduidelijking op de vage lichtplek op de wand, ,,Ik heb geen wekker of horloge. Als het licht ongeveer daar staat, sta ik op''.

Hij vertelt over de eerste keer dat hij met vrienden van het nabij gelegen kunstenaarsdorp Ruigoord in Mongolië was. Ze ontrolden in Oelan Bator een vlag: een blauw vlak met een witte wolk er in. ,,De Mongolen wisten meteen wat we bedoelden. We volgen geen heer, want het enige wat boven ons staat is de hemel.'' Leven in een ger, verandert volgens de ADM-ers je tijdsbesef. Zij hebben, zoals ze in hun bedrijfsnaam tot uitdrukking brengen `nooit meer haast'.

www.nooitmeerhaast.nl

    • Hans Moll