Muziek Obrecht is pure polyfonie

Het Franse ensemble Le Concert Spirituel heeft zijn thuisbasis in Versailles. Geen toeval dus, dat de werken die het donderdag uitvoerde een koninklijk tintje hadden: de Mis voor acht stemmen (ca. 1672) van Marc-Antoine Charpentier (1643- 1704) sluit met een bede voor de gezondheid van Lodewijk XIV, en zijn beroemde Te Deum klonk in mei 1677 tijdens het feest ter gelegenheid van diens overwinning op de Nederlanden.

Onder leiding van Hervé Niquet werd het stuk fris en contrastrijk uitgevoerd, met een subtiel gebruik van de tweekorigheid. Schitterend was hoe de zangers van het kleine koor alle schakeringen tussen solo- en koorzang beheersten: in de vaak voorkomende opbouw van solo, via duet, trio en kwartet naar koor – of omgekeerd – pasten zij de mate van individuele expressie evenredig aan.

De Tallis Scholars lieten gisteren tijdens een voortreffelijk concert in een stampvolle Domkerk het verschil tussen Jacob Obrecht en Josquin Des Prez horen; het verschil waardoor zij al sinds hun eigen tijd (de Renaissance) steeds weer in verhouding tot elkaar gedefinieerd worden. Obrecht klonk in zijn Missa Malheur me bat als de man van het grote gebaar, de bouwer van grillige, overweldigende constructies, terwijl Josquin uit Tu solus qui facis en Miserere naar voren kwam als een componist van veel kleinere, maar misschien des te effectievere gebaren.

Dat juist Obrecht composer-in-residence is op dit festival, bleek echter terecht: zijn muziek is pure polyfonie, met horizontale melodieën in vrij samenspel, terwijl Josquin al veel vaker bouwt op de (verticale) samenklank als veilig fundament. Voor `tien eeuwen polyfonie', het festivalthema, was Obrecht dus zonder meer relevanter.

Ton Koopman presenteerde gisteren met zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir het oratorium Wacht! Euch zum Streit gefasset macht van Dieterich Buxtehude (1637-1707). De solistenbezetting was goed, maar weinig homogeen. De muziek bleef met name door Koopmans niet aflatende enthousiasme en dramatische accentuering boeien. Het drie uur durende stuk bevat naast veel vulwerk ook prachtige delen. Vooral enkele koorarias vielen op, bijvoorbeeld `Ach! Wache auf in de eerste akte. Dat Buxtehudes publiek voor een groot deel uit beurshandelaars bestond, verklaart de aria `Geld! Geld! Sonst is nichtes in der Welt – een oudemuziek-versie van Abba's `Money, money, money'.

Concert: Holland Festival Oude Muziek. Diverse concerten. Gehoord 1/9 en 2/9, Utrecht. Info: 030-2329010, www.oudemuziek.nl.