Moog:

De uitvinding van de modulaire synthesizer door de vorige week op 71-jarige leeftijd overleden Robert Moog veranderde het aanzicht van de popmuziek tussen 1967 en nu. Zelfs de ontwikkeling van de drumcomputer kan op de innovaties van geluidstechnicus Bob Moog (rijmt op Vogue) worden teruggevoerd, zegt DJ Spooky in de documentaire die bij leven en welzijn van de hoofdpersoon werd voltooid.

Documentairemaker Hans Fjellestad fungeerde als fly on the wall en volgde Robert Moog bij ontmoetingen met sleutelfiguren uit de groei naar volwassenheid van het muziekinstrument dat nadrukkelijk geen `apparaat' mag worden genoemd, aldus Popcorn-componist Gershon Kingsley, want in die optiek is een piano evengoed een machine. Moog ontmoet kleurrijke figuren als Keith Emerson, Bernie Worrell en Rick Wakeman, die elk hun eigen visie hebben op het belang van Moogs uitvinding (Worrell: ,,Synthesizer spelen is net als seks: je kunt haar laten zuchten, kreunen en grommen.'' Wakeman: ,,Vandaar dat mijn solo's altijd zo kort duren.'') Tussendoor zien we Bob Moog als vriendelijke huiskamerfilosoof en hobbytuinier. De briljante uitvinder was een mens en zijn stempel op de muziekgeschiedenis is onuitwisbaar.

A Documentary Film (Plexi)****

    • Jan Vollaard