Koning Kanye

Volgens velen, en niet in de laatste plaats volgens zichzelf, is rapper en producer Kanye West niemand minder dan `de redder van hiphop'. En dat is best knap voor iemand die niet kan rappen. Toch blijft dat, net als bij zijn vorig jaar met lovende kritieken en prijzen overladen debuutalbum The College Dropout, het grootste probleem van Kanye West. Hoewel hij er wel wat op is vooruitgegaan, is hij als rapper niet bepaald een natuurtalent. Met zijn eentonige, vaak zeurderige rapstijl alleen zou Kanye West dan ook nimmer een platencontract hebben gekregen.

Gelukkig compenseert Kanye zijn rapgebrek ruimschoots op muzikaal gebied. Kanye West is in de eerste plaats producer en pas veel later zelf artiest; iemand die achter de knoppen voor Jay-Z – kijk, dát is een rapper – naam maakte met warme soulvolle beats die hij onder meer afleverde voor Jay-Z's klassieke album The Blueprint (2001) en die recenter nog het leeuwendeel produceerde van het krachtige en intelligente album Be van rapper Common, dat eerder dit jaar verscheen. Achter de knoppen ligt de ware reden dat Koning Kanye ook zelf denkt dat hij de hiphopmessias is.

Het handelsmerk van Kanye West is de wijze waarop hij oude soul en modern pompende hiphop onnavolgbaar laat samensmelten, zodat het soms lijkt alsof Kanye en de prominente gasten op dit album een rechtstreeks duet aangaan met artiesten van decennia geleden. Samples van hartstochtelijk gezongen emotie die, versneld of vertraagd, de elektronische muziek van nu van een oudere, doorleefde ziel voorzien. Soms zijn de samples voor de hand liggend; de manier waarop hij ze in zijn muziek toepast en nieuw leven inblaast is dat zelden. Kanye riep voor dit album de hulp in van rock- en filmcomponist Jon Brion (o.a. Fiona Apple), die hem hielp zijn muziek meer gelaagd en bij vlagen zelfs bombastisch te maken. Maar achter de talloze strijkers en de vaak orkestrale benadering, blijft de hand van Kanye dominant en herkenbaar.

Als producer toont Kanye West met dit album aan dat het zo vaak door generieke formules geplaagde hiphopgenre nog steeds alle handvaten biedt voor muzikaal experiment en vernieuwing, en dat zou zo maar de reden kunnen zijn dat ook dit album in kritieken wereldwijd als een mijlpaal voor hiphop onthaald is. Kanye's versie van hiphop is muzikaal inventief, rijk aan geschiedenis, fris en doordacht. Maar pas wanneer eredivisie-rappers als Nas, Jay-Z en Common achter de microfoon plaatsnemen, stijgt dit album werkelijk tot de grote hoogte waar Kanye West overduidelijk op mikt. Voor echt grensverleggende hiphop heb je tenslotte ook grensverleggende rappers nodig.

Kanye West: Late Registration (Rocafella/Universal)****