In dubio: een nieuwe auto of een occasion?

Iedereen staat herhaaldelijk voor de vraag: hoe besteed ik mijn geld. Deze week: koop ik een nieuwe auto of toch liever een occasion, een auto met `ervaring'.

Autorijden is peperduur, zeker in Nederland. Alleen in Turkije zijn automobilisten duurder uit bij de benzinepomp. En ondanks nivellerende maatregelen van de Europese Commissie zijn nieuwe auto's in Nederland door de belastingdruk aanmerkelijk duurder dan in de meeste andere Europese landen.

Maar al wordt er veel gemopperd, we rijden gewoon door. Eten, drinken, kleding en een dak boven je hoofd, veel meer zou een mens niet nodig hebben om te overleven, stond vorig week in deze rubriek. Voor velen is dat dak óók een autodak. Zoals blijkt uit de noodkreet van directeur G. Jaarsma van de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) Friesland. Een groot deel van de schuldenaren die bij de bank aankloppen voor een schuldsanering wil geen afstand doen van zijn auto, klaagde de directeur een maand geleden.

Jaarlijks worden in Nederland circa 2,5 miljoen auto's gekocht. Twee miljoen gebruikte en een half miljoen nieuwe. Cees Boutens, woordvoerder van de vereniging van auto-importeurs Rai (en bezitter van een nieuwgekochte Audi A4), geeft de argumenten voor de aanschaf van een nieuwe auto. Mark van Dansik (12 jaar oude Volvo 850), woordvoerder van de bond van garagehouders Bovag, pleit voor een occasion.

Koop een

nieuwe auto

Ze zijn schoner. Alleen als het gehele wagenpark snel wordt vervangen door nieuwe, met roetfilters uitgeruste auto's, kan Nederland in 2010 voldoen aan de Europese regels voor fijn stof en stikstofdioxide. Staatssecretaris Van Geel beloofde al een sloopbonus voor oude, sterk milieuvervuilende auto's.

Ze zijn veiliger. Cruisecontrole met afstandsradar, camera's die in het donker de warmte kunnen zien van bijvoorbeeld voetgangers of overstekende herten – moderne elektronica maakt de auto steeds slimmer.

De eerste twee of drie jaar (de garantietermijnen verschillen per merk) heeft u geen onverwachte reparatiekosten. Op een occasion is de garantietermijn veel korter.

Een nieuwe auto is altijd op maat. Door de automatisering van het productieproces is het aantal keuzemogelijkheden onwaarschijnlijk groot. Neem de Peugeot 307, vorig jaar de bestverkochte auto van Nederland. De 307 is verkrijgbaar in vijf carrosserievarianten, met zeven verschillende motoren, negen verschillende basisuitrustingen, in veertien kleuren lak, en met talloze apart te bestellen accessoires. Van de 307 zijn zeker honderdduizend verschillende versies leverbaar.

Met een nieuwe auto geeft u een gunstig signaal voor het consumentenvertrouwen. De gelden van de spaarloonregeling zijn per 1 september vrijgevallen, hét moment om de economie een opsteker te bezorgen.

Een nieuwe auto ruikt niet naar de vorige eigenaar. Dus geen tabakslucht, natte-hondenwalm of vertegenwoordigerszweet dat met geen luchtverfrisser te verdrijven valt, maar een parfum met noten van vers plastic en onbezoedelde kokosmatten.

Het feest duurt meestal niet lang, maar enige tijd bezit u de nieuwste kentekenplaten van de straat. Zo'n statement op de stoep, de meeste vrouwen halen er de schouders over op, maar automannen weten precies bij welke lettercombinatie de rijksdienst voor wegverkeer is aanbeland.

Koop een occasion

Slechts één, zwaarwegend argument: u bent een dief van uw portemonnee als u geen gebruikte auto koopt. Nieuwe personenauto's zijn aanzienlijk duurder in het gebruik dan tweedehands auto's. Dat komt vooral door de hoge afschrijvingskosten in de eerste jaren. Tweeënhalf jaar na de eerste kilometer is uw nieuwe auto al in waarde gehalveerd. Naarmate u een auto langer gebruikt, nemen de kosten aan onderhoud en reparatie weliswaar toe. Maar die extra kosten wegen niet op tegen de lager wordende afschrijvingskosten.

De ANWB, de Consumentenbond en het Nibud geven alle hetzelfde advies. Koop een jonge, gebruikte auto van ongeveer tweeënhalf jaar oud en rijd daar een jaar of drieënhalf in, tot de kosten van groot onderhoud komen (uitlaat, accu, distributieriem). Met zo'n auto `waar de kop vanaf is' bent u zeker 20 procent goedkoper uit dan met een nieuwe auto.

Kunt u niet kiezen tussen nieuw en tweedehands? Binnenkort is er een tussenweg: een nieuwe auto voor de prijs van een occasion. Cardoen, een Belgische prijsvechter in de autobranche, opent in het najaar in Roosendaal de eerste Nederlandse autosupermarkt. Cardoen verkoopt nieuwe auto's voor bodemprijzen door overtollige voorraden in Europese landen op te kopen. Het gaat om `overjarige' modellen en kleuren die niet in de smaak vielen. Een blauwe BMW 316 1.8 kost 22.999 euro, 20 procent minder dan de catalogusprijs. Op een goudkleurige Daewoo Kalos 1.4 geeft Cardoen zelfs ruim 28 procent korting.

    • Arjen Ribbens