Stille krachtpatser voor het hele gezin

Wel eens in een driehoeksverhouding beland? Ik bedoel niet dat schimmige gerommel waar een ieder niet van elkaars bestaan weet, maar een hele echte openlijke. Het gemeenschappelijk gebruik van tafel, bad en bed levert daarin geen noemenswaardige problemen op, échte liefde overwint nu eenmaal alles. Het plaatsnemen in een auto verstoort telkenmale het geluk: wie neemt er lijdzaam op de achterbank plaats en wie schurkt er zich behaaglijk tegen de bestuurder(ster) aan? Jaloezie is een verscheurend dier.

Vroeger zaten we gezellig schouder aan schouder op de voorbank die uit één stuk was gemaakt. Er bestond geen groter genot dan tussen je ouders geklemd een ritje te maken. De voor- en achterbank dienden ook voor andere, hier niet met name genoemde geneugten, want er schijnen zelfs kinderen deze krant te lezen. Nu zitten we elk in een aparte stoel, omringd door airbags, denderende geluidsinstallaties en vastgesnoerd in hopelijk levensreddende gordels. Is er dan nog hoop op volmaakt geluk voor een ménage à trois, zijn er autofabrikanten die met hen willen meedenken?

Fiat bracht enkele jaren geleden de Multipla uit met drie zitplaatsen op de voorbank. Bizar van vormgeving, zowel qua in- als exterieur en in een reclamecampagne aan de man gebracht door de doldrieste Formule-1 coureur Michael Schumacher. Misschien lag het aan de vormgeving, of aan de geloofwaardigheid van onze raceheld, maar de verkoop heeft nooit echt willen vlotten.

In de overlopende Europese vijver van de M(ulti) P(urpose) V(ehicle)'s is nu ook het Japanse Honda gesprongen. Hun nieuwste product heet F(amily) R(ecreational) V(ehicle), FRV, en is – driewerf hoera! – eveneens voorzien van drie zitplaatsen voorin en hetzelfde aantal op de tweede rij. Het strak gesneden koetswerk doet denken aan de Mercedes-B klasse, die heel wat duurder is en meer status genereert, maar beslist niet beter is.

Doordat deze Honda niet overdreven lang is en ook niet al te hoog, is er een stoer en tegelijkertijd dynamisch koetswerk ontstaan waarvan met name de achterzijde bijzonder goed geslaagd is. Auto's ontwerpen, dat kunnen ze bij de Honda Motor Co. Ltd – zie de huidige Accord en de beeldschone S2000. Neem een kijkje op de hun Amerikaanse site en klik op het model Element. Het is de hoogste tijd dat de fabriek deze schattige en innovatieve auto in Europa uitbrengt.

Het interieur oogt door de overstelpende hoeveelheid zwart en grijs velours nogal somber en deze kleuren zijn in Nederland helaas de enig verkrijgbare. Geen leder ook, er is keuze uit twee soorten afwerkstrippen en een bescheiden maar stuitend lelijk kleurenpalet voor de buitenzijde dat rechtstreeks afkomstig lijkt te zijn uit Willy Wonka's snoep- en chocoladefabriek. De importeur heeft blijkbaar weinig vertrouwen in de verkoopaantallen en doet het wat eventuele klantenwensen betreft voorlopig rustigjes aan.

Intrigerend is het zich almaar uitstrekkende dashboard, waarvan de bovenzijde ditmaal niet hinderlijk weerspiegelt in de voorruit. Er zijn perfect afgewerkte knoppen en roosters gemonteerd, en de ruimtebesparende versnellingspook in het dashboard is een vondst. Het geheel oogt en schakelt prima en ik zie geen enkele reden waarom deze opstelling voortaan niet in elke auto wordt toegepast. De stoelen hoeven niet te worden verwijderd wanneer er meer dan de gebruikelijke bagage wordt ingeladen, het zaakje kan eenvoudigweg gedeeltelijk of geheel worden neergeklapt en je gaat weer. De middelste stoelen kunnen voor- en achterwaarts worden geschoven, wat extra schouder- en elleboogruimte voor bestuurder en passagiers oplevert. De beweringen in de reclamefolder kloppen ditmaal: er kunnen zes volwassenen met gemak plaatsnemen in dit eenvoudig ogende maar geniaal uitgevoerde interieurconcept.

Honda's staan bekend om hun verfijnde motorentechniek. De beste keus is ditmaal de van de Accord bekende dieselmotor. Deze stille krachtpatser is enorm soepel en relatief zuinig en laat daarbij constant een vrolijke turbofluit horen. Honda is laat, te laat op de Europese markt verschenen met een dieselaar, maar neemt met deze heerlijke motor meteen de koppositie in. De FRV stuurt met het standaard onderstel als een kart zo direct, helt amper over en is vrij van hinderlijk windgeruis. Bovendien is die gebruiksvriendelijk en ziet er – in het obligate zwart – ook nog eens prima uit. Kortweg, het is een van de betere, zoniet de beste MPV van dit moment.