OM onderzoekt voorkennis en betalen smeergeld bij Daimler

Het Openbaar Ministerie in Stuttgart is gisteren een onderzoek begonnen naar handel met voorkennis in aandelen DaimlerChrysler. De illegale handel zou zijn gebeurd kort voor de bekendmaking dat topman Jürgen Schrempp ging aftreden. Bij die bekendmaking op 28 juli schoot het aandeel van het concern met meer dan 10 procent omhoog.

De woningen en kantoren van twee medewerkers van DaimlerChrysler zijn ondertussen doorzocht. Volgens het Duitse zakenblad Wirtschaftswoche gaat het hier om bestuurslid Rüdiger Grube en communicatie-topman Hartmut Schick. DaimlerChrysler wilde dit niet bevestigen. Daarnaast zijn ook de huizen en kantoren van twee personen buiten het Duits-Amerikaanse autoconcern bezocht door justitie. Bij de huiszoekingen zijn diverse documenten in beslag genomen.

De zaak kwam onder meer aan het licht na een onderzoek van de Amerikaanse justitie bij de Duits-Amerikaanse autofabrikant. Daaruit bleek dat bij DaimlerChrysler niet alleen sprake is geweest van handel met voorkennis in aandelen. Het concern zou zich tevens hebben schuldig gemaakt aan het betalen van smeergeld in een groot aantal landen. Topman Jürgen Schrempp, maar ook de andere leden van de raad van bestuur zouden volgens een voormalig accountant van Chrysler die uit de school klapte, op de hoogte zijn geweest van de praktijken.

De bemoeienis van justitie is een vervolg op het onderzoek dat de Amerikaanse beurscommissie SEC heeft ingesteld naar aanleiding van de uitlatingen van de accountant die het bedrijf ervan beschuldigde over tientallen geheime bankrekeningen te beschikken om smeergeld te kunnen betalen aan buitenlandse `sleutelfiguren', onder wie regeringsvertegenwoordigers. Deze zijn belangrijk voor DaimlerChrysler, en met name voor de belangrijkste divisie van Daimler Chrysler, Mercedes-Benz, om in bepaalde landen zaken te kunnen doen.

Het onderzoek accentueert de strenge anti-fraude wetgeving in de VS. Al in 1977 zag in de VS de Foreign Corrupt Practices Act het licht. Het afgelopen decennium hebben de VS andere landen gedwongen soortgelijke regels te adopteren, anders kwamen hun bedrijven de VS niet meer in. Maar het betalen van smeergeld is in Afrika, Latijns-Amerika en een aantal olieproducerende landen nog steeds aan de orde van de dag.

DaimlerChrysler is al de tweede grote autofabrikant die door het betalen van smeergeld, en de serieuze manier waarop in de VS fraude wordt aangepakt, in de problemen dreigt te komen. VW voert in samenwerking met de Duitse justitie een onderzoek uit naar een aantal managers dat zich via het betalen van vakbondsmensen met VW-geld, waarbij zij ook zelf meedeelden, heeft verrijkt. Ook zou in het buitenland smeergeld zijn betaald om ,,bepaalde investeringen'' voor VW te garanderen.