`Leiding Laurus blijft maar klooien'

Weer zwaar verlies voor de supermarkten van Laurus. Moderniseringen moeten opnieuw worden aangepast. ,,Ik zie weinig licht aan het einde van de tunnel.''

Jacques Zuydervliet schudt zijn hoofd bij het beleid van supermarktconcern Laurus. De bedrijfsleider van de Super De Boer in de Buitenveldertselaan in Amsterdam zegt dat het bedrijf zijn supermarkten niet goed aanstuurt. ,,Laurus is nog steeds geen geoliede organisatie. Er is geen consistentie. Gisteren is er weer een bestuurder opgestapt. Dat is de makke: ze blijven maar klooien.''

Het moederconcern van Super De Boer, Edah en Konmar maakte vandaag een verlies bekend van 46 miljoen euro over het eerste halfjaar. Dubbel zoveel als analisten hadden voorspeld. Topman Harry Bruijniks sprak over ,,enkele tegenvallers''. De ombouw bij Edah en Konmar gaat al ver voordat die zou worden afgerond op de schop.

De 62 van de 281 Edahs die werden veranderd in Edah Lekker & Laag (minder assortiment, lagere prijzen) maken een omzetsprong van tientallen procenten, maar dat is onvoldoende. Bruijniks wil in Edah Lekker & Laag toch meer verse producten en A-merken. Daarmee draait hij de rigoureuze halvering van het assortiment deels terug.

Bij Laurus is er ook veel onzekerheid over de ombouw van Konmar tot Superstore Lekker & Laag. Aanvankelijk zou na een proef met vier winkels worden besloten om de operatie door te zetten. Vandaag maakte Laurus bekend dat het vier extra proefsupermarkten wil openen en pas midden volgend jaar definitief besluit om de naam Konmar te schrappen.

Bij Super De Boer is nu bijna de helft van de 388 supermarkten gemoderniseerd met het project `Refresh'. Toch noemt Bruijniks het resultaat ,,onvoldoende''. De winkels blijven marktaandeel verliezen, maar een oplossing heeft hij niet. Hij geeft de concurrentie de schuld: ,,Na een Refresh van een Super De Boer komen de andere supermarkten in de buurt steeds met agressieve acties om het ons moeilijk te maken'', zegt Bruijniks.

Dit jaar komt Laurus zeker niet uit de rode cijfers. Over 2006 wil het bedrijf niets zeggen. ,,Ik vind het allemaal buitengewoon verontrustend'', zegt docent retailmanagement Leo Kivits van de Erasmus Universiteit. In het verleden werkte hij onder meer bij Vendex KBB en Laurus. ,,In vijf jaar tijd hebben ze de helft van hun marktaandeel verloren. Ze zijn niet in staat om tegen de concurrentie op te boksen.''

De drie winkelketens zijn door de voortdurende kostbare overnames (eind jaren 90) en reorganisaties (sinds 2000) slecht onderhouden. Veel winkels van Edah en Super De Boer waren tien jaar niet aangepast, terwijl het gemiddelde ongeveer vijf jaar is. Nadat marktleider Albert Heijn in 2003 de prijzenoorlog was begonnen, daalden de winstmarges bij Laurus. Het bedrijf schat dat 300 à 400 veelverkochte producten als Douwe Egberts koffie, Lay's chips en Omo waspoeder ver onder de inkoopprijzen in de winkels liggen.

Het supermarktconcern is nog lang niet efficiënt en minimaal tweeënhalf jaar bezig zijn formules aan te passen tot ze voldoende winstgevend zijn. Hoe zwak de positie is, blijkt uit het feit dat Laurus eind dit jaar niet voldoet aan een van de financiële ratio's die een bankenconsortium in 2002 stelde bij de eerste reddingsoperatie. Vorig jaar moest grootaandeelhouder Casino opnieuw bijspringen.

,,De vraag is hoelang Casino er nog geld in blijft steken'', zegt expert Kivits. ,,Ik zie weinig licht aan het einde van de tunnel.'' De Super De Boer in Buitenveldert is over twee maanden aan de beurt voor een `Refresh'. Bedrijfsleider Zuydervliet: ,,Ik ben al tevreden met een omzetplus van 5 à 10 procent.''

    • Frits Baltesen