Digitale tv zorgt voor onrust

Digitale televisie moet het gaan worden. Maar de kabelmaatschappijen moeten hun analoge kijkers aan de benodigde settopbox krijgen. Hoe, daarover lopen de meningen uiteen.

Verwarring alom, toen minister Brinkhorst kabelmaatschappij UPC vorige week kenmerkte als `agressieve monopolist'. Aanleiding daarvoor was UPC's nieuwe digitale settopbox en een bijbehorende tariefsverhoging voor tv-kijkers, die door de kabelmaatschappij wordt ontkend. Brinkhorst trok zijn verklaring in, maar de toon is gezet: de introductie van digitale tv verloopt niet zo soepel als gehoopt.

Meer dan 90 procent van de Nederlanders kijkt via de kabel, maar daar komt verandering in nu ook digitale televisie via de ether (Digitenne) of adsl mogelijk is. Digitale tv levert de kijker meer zenders en beter beeld op, maar daarvoor is wel een settopbox of decoder nodig die het signaal vertaalt naar het televisiescherm.

UPC, met 2,3 miljoen aansluitingen de grootste kabelmaatschappij, gaat vanaf komende herfst twee miljoen settopboxen plaatsen in Nederlandse huishoudens. Een investering van 300 miljoen euro, maar hoe dat bedrag gaat worden terugverdiend is niet zeker.

Volgens een artikel in dagblad Trouw zou UPC van plan zijn de tarieven van het analoge tv-pakket in 2007 met twintig procent te verhogen. De genoemde bedragen zijn volgens UPC echter volledig uit de lucht gegrepen. ,,We overwegen de prijs met een gering bedragen te verhogen, maar daarover is nog geen beslissing genomen'', zegt de UPC-woordvoerder.

De twee andere grote kabelmaatschappijen zijn niet blij met de ophef die over de introductie van UPC's digitale pakket is ontstaan. ,,Zodra over UPC als `de kabelsector' wordt gesproken, denken onze klanten ook dat hun eigen kabelmaatschappij dezelfde aanpak kiest'', laat een woordvoerder van Essent Kabelcom weten. Ook Casema is niet gelukkig met de ophef rond UPC: ,,Minister Brinkhorst roept maar wat zonder dat hij de feiten kent'', zegt een woordvoerder.

Kijkers van Casema (1,4 miljoen aansluitingen) en Essent (1,8 miljoen) krijgen gratis een digitaal signaal meegeleverd, maar betalen zelf voor hun settopbox. Veel televisie-kijkers willen echter niet meer geld betalen voor digitale televisie. Ze zijn tevreden over het huidige aanbod of zijn bang dat ze geen analoge zenders meer kunnen bekijken op een tweede of derde tv.

UPC en Casema geven aan dat ze het analoge netwerk op de lange termijn gaan afbouwen, maar pas als de meerderheid van de kijkers – meer dan 80 procent, aldus Casema – een settopbox gebruikt.

Ook de keuze van het type settopbox zorgt voor problemen. Essent en Casema vernieuwen hun `decoderpark' met een nieuw model, dat op beide netwerken aangesloten kan worden. Dat is makkelijk als een klant wil verhuizen. UPC begint vanaf komend najaar met het uitdelen van Thomson settopboxen, en die werken niet als de tv-kijker een aansluiting heeft van Casema of Essent. ,,Maar het type settopbox dat we voor de tweede of derde televisie gaan leveren, werkt wel op de andere netwerken'', aldus een UPC-woordvoerder.

Liggen de kabelmaatschappijen elkaar dwars bij de introductie van digitale tv? Daar is niemand bij gebaat, zeggen woordvoerders van de grote drie kabelbedrijven. Hun gemeenschappelijke reclamecampagne `Haal meer uit de kabel' blijft dus voorlopig gewoon op televisie te zien.

Marktleider UPC heeft echter wel meer haast. Het bedrijf wil dat het aantal digitale tv-kijkers in Nederland – nu 7 procent – op het niveau komt van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waar de helft van de kijkers al achter de decoder zit. Pas bij zo'n grote groep gebruikers wordt het interessant voor producenten, adverteerders en zenders om nieuwe programma's voor digitale tv te gaan maken.

Het aansluiten van twee miljoen settopboxen in Nederland gaat meer dan een jaar duren, vermoedt de kabelmaatschappij. Van een monopolistische aanpak is volgens de woordvoerder geen sprake: ,,UPC is er tot de laatste vezel van het bedrijf van doordrongen dat er een hevige concurrentie op de tv-markt is losgebarsten.''

    • Marc Hijink