Autowarenhuis naar Roosendaal

De Belgische autohandelaar Carel Cardoen heeft de missie van de voormalige Eurocommissaris voor Concurrentie, Mario Monti, goed heeft begrepen en geïmplementeerd. Monti wilde de autohandel bevrijden van het strakke regime met afgebakende verkooprayons voor dealers. Dat plan is slechts ten dele gelukt, maar Cardoen heeft inmiddels een negental vestigingen in België waar de consument kan binnenstappen en uit vrijwel alle merken en modellen op de markt kan kiezen. Volgend jaar wil hij ook in Roosendaal zo'n supermarkt openen. Hij koopt vanuit heel Europa overschotten van dealers, die te ruim hebben ingekocht of failliet zijn gegaan. Van alle in de EU geproduceerde auto's wordt 10 procent nadat ze zijn afgeleverd bij dealers, opnieuw op transport gesteld naar andere dealers of handelaren. Cardoen heeft zodoende altijd een voorraad scherp geprijsde fabrieksnieuwe modellen in huis, die de klant ter plaatse kan kopen en waarmee hij na afrekening direct kan wegrijden. Het prijsvoordeel ligt op gemiddeld 20 procent, soms (bij overjarige modellen) nog meer. De enige beperking is de kleur- en uitrustingskeus. Je koopt wat je ziet, bestellen van een specifiek accessoire is er niet bij.