Autorijden zonder benzine

In encyclopedieën van meer dan honderd jaar geleden zie je nog wel eens een vreemde uitleg staan bij de term `petroleum'.

Dat woord, staat er dan, komt uit het Latijn, de taal die de Romeinen spraken. `Petra' betekent rots en `oleum' is olie, olie uit de grond dus, aardolie. Tot zover klopt dat nog, maar ook staat er dat die aardolie vooral wordt gebruikt als smeermiddel of om lampen mee te laten branden. Dat je er ook auto's op kan laten lopen, dat is in die dikke boeken nergens te lezen. Konden de schrijvers ook niet weten natuurlijk, want auto's die af en toe naar de benzinepomp moesten, waren toen nog niet uitgevonden.

Aardolie kostte vroeger niks, het liep hier en daar zelfs zomaar de grond uit, helemaal gratis. Daarin is nogal verandering gekomen. Een vaatje olie kostte de afgelopen maanden meer dan vijftig euro, meer dan ooit tevoren.

Dat die olie zo duur is, komt door heel veel dingen. De inwoners van de landen waar de olie vandaan komt, hebben bijvoorbeeld vaak ruzie. Orkanen dreigen boortorens die de olie uit de grond halen, om te blazen. En een bedrijf dat veel olie omhoog pompt heeft gelogen over hoeveel olie de wereld nog in voorraad heeft.

Maar die hoge olieprijs komt vooral doordat er te veel auto's zijn. Mensen willen altijd autorijden en hebben dus veel geld over voor benzine – gemaakt van olie. En er komen steeds meer auto's. Kijk maar naar Nederland. Het aantal auto's groeit hier altijd net zo hard als de economie. En al die auto's braken ook uitlaatgassen uit waarvan je kunt gaan hoesten of erger.

En dat is nu precies waarom er ook een goede kant zit aan al die dure olie. Nu gaan bedrijven en regeringen eens goed nadenken over hoe je auto's zuiniger kan laten rijden.

En alweer goed nieuws: dat soort zuinige auto's bestaat al. Ze heten hybride-auto's. Hybride komt uit het Grieks uit de tijd van voor de Romeinen en betekent kruising. Een hybride-auto is een kruising tussen een gewone benzineauto en een golfkarretje dat op accu's loopt, een soort grote batterijen. Trap je bij zo'n hybride-auto op de rem, dan laden de accu's op. Dat kan: als je de fietsdynamo ineens op het voorwiel laat knallen, remt hij ook iets af en gaat de lamp branden. Nou ja, zoiets.

De gewonnen elektriciteit drijft op zijn beurt een elektromotor aan, zoals je ook in een haardroger vindt of in een boormachine. Als hij langzaam moet rijden, loopt de hybride-auto op zijn benzineloze motor. Hybride-auto's verbranden soms wel meer dan de helft minder benzine dan gewone auto's. En daar is geen woord Latijn of Grieks bij.

    • Menno Steketee