Reorganisatie Telegraaf-groep

Uitgeefconcern De Telegraaf Media Groep gaat reorganiseren en sluit niet uit dat daarbij ontslagen zullen vallen. Dat zei financieel directeur F. Arp vandaag in een toelichting op de publicatie van de halfjaarcijfers, gisteren in Amsterdam.

Volgens Arp zijn bezuinigingen op personeelskosten onontkoombaar, wil De Telegraaf het bedrijfsresultaat verbeteren. De uitgever kampt met een structurele daling van de inkomsten uit advertenties in kranten en tijdschriften. ,,Daardoor moet opnieuw naar de vaste kostenkant worden gekeken'', aldus Arp.

De financieel directeur zegt ,,nog geen idee'' te hebben hoeveel medewerkers uiteindelijk eventueel worden ontslagen. Bij De Telegraaf Media Groep, uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf, gratis ochtendkrant Spits en roddelblad Privé, werken 4.360 mensen.

Het uitgeefconcern boekte in het eerste halfjaar van 2005 een nettowinst van 23,8 miljoen euro, een stijging van 4,8 procent ten opzichte van vorig jaar.

De omzet steeg met 20 miljoen euro, naar 385 miljoen euro. De omzetstijging komt echter voor de helft voort uit overgenomen activiteiten, en is dus niet van structurele aard. Vandaar dat verdere ingrepen nodig zijn, aldus Arp.

De betaalde oplage van dagblad De Telegraaf daalde gemiddeld met 4,1 procent. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de oplage 710.000 exemplaren. Volgens Arp nam ook de losse verkoop van de krant af.

De financieel directeur is optimistisch over de toekomstkansen van de vorig jaar gelanceerde zondagskrant. De Telegraaf heeft 50.000 weekendabonnementen verkocht.

Wel vallen de advertentie-inkomsten tegen, met gemiddeld twee tot drie advertentiepagina's in plaats van de gehoopte vijf tot zes. Maar volgens Arp zal dit aantrekken zodra adverteerders over hun drempelvrees heenstappen om te adverteren op zondag. ,,Een kwestie van tijd.''

Bij De Telegraaf daalde het aantal advertenties in totaal met 5 procent. De advertentieomzet van Spits steeg met 31,4 procent.