Koop Google, zegt de verkoper

Kortom, het gaat weer leuk en spannend worden in de wereld van de ICT, luidt de gemeenplaats waarmee Roel Pieper gisteren zijn column in Het Financieele Dagblad afsloot. Er stond nog net geen uitroepteken achter.

In de voorgaande honderd regels steekt de deeltijdhoogleraar e-business de loftrompet over Google. De koers van de internetzoekmachine is ruim een jaar na de introductie op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq bijna verdrievoudigd. Dat is, schrijft Pieper, ,,tamelijk zuur voor de grote groep zwartkijkers'' die het bij die introductie niet in Google zagen zitten en geen aandelen kochten.

Maar de sceptici krijgen een herkansing want Google gaat nieuwe aandelen uitgeven. De voormalige Philips-kroonprins windt er vervolgens geen doekjes om dat er voldoende reden is om op die emissie in te tekenen. Google kwam de afgelopen tijd met aankondigingen die ,,de concurrentie hebben moeten doen sidderen''. Pieper doelt op de plannen om met Google Talk de strijd aan te gaan met het populaire babbelplatform MSN van Microsoft, om met internettelefonie met Nokia en Motorola te gaan concurreren en om de dominante marktpositie van Microsofts besturingssysteem Windows XP aan te vallen.

Interessante analyse, zeker, maar bij beurs- en internetvolgers moet er ook een ander lampje zijn gaan branden. Pieper en Google, hadden die twee niet wat met elkaar? Jawel. In aanloop naar de beursintroductie vorig jaar had de boomlange investeerder in verschillende media niet onder stoelen of banken gestoken zelf ook ,,sinds jaar en dag'' aandelen in Google te hebben. Hij had een belangetje van ,,onder de 1 procent'' overgenomen via zijn vriendje Tom Perkins van de gerenommeerde Amerikaanse investeringsmaatschappij Kleiner Perkins Caufield & Byers. Die investeerder hield na de beursgang van Google zijn aandelen vast. Ook Pieper verzilverde niet meteen, maar laat via een mailtje weten nu geen aandelen meer te hebben. Had hij dat niet ook moeten opschrijven?

De Nederlandse beurstoezichthouder AFM voert volgende maand richtlijnen in voor de beroepsgroepen die over de beurs publiceren: journalisten, analisten en, ja, ook columnisten. Vanaf 1 oktober moet iedereen die publiekelijk een aanbeveling doet over een bepaald fonds – positief of negatief – duidelijk maken of zij objectief zijn. Afgelopen maandag liet AFM-directeur Gerald Santing in het midden hoe auteurs hun objectiviteit kunnen aantonen. Had Pieper zijn column maar een weekje eerder geschreven. Dan had Santing kunnen uitleggen hoe het vooral niet moet.