Kabeltarieven niet hoog in Nederland

Digitale kabeltelevisie wordt door de consument duur betaald, betoogt Jaap Doeleman op de Opiniepagina van 9 augustus. Ik deel zijn analyse niet. Ten eerste vraagt de consument om digitale beeld- en geluidskwaliteit, vergelijkbaar met zijn DVD(speler). Ten tweede is digitalisering efficiënt: één analoog kanaal biedt ruimte voor 6 digitale kanalen. Ook het beleid van de overheid stimuleert digitale toepassingen en dat is hard nodig om de nieuwe generatie doelgroepzenders, die nu in aantocht is, ruimte te bieden. Digitalisering biedt de consument straks keuzes in prijs en pakketsamenstelling. De kijker kan bovendien zijn eigen leverancier kiezen. Kabelbedrijven én concurrenten als Canal Digitaal, Versatel, Digitenne en KPN investeren miljoenen in digitalisering. Toch zullen de kabelbedrijven analoge televisie voorlopig blijven doorgeven. Waarom? Omdat het analoge signaal meerdere toestellen in huis `voedt', terwijl digitaal per toestel een (dure) decoder vraagt. Juist deze combinatie van technologieën maakt de kabelbedrijven voor de consument interessant.

Zorg ten aanzien van de prijs is m.i. ook niet nodig. De kabeltarieven in Nederland behoren nu al tot de laagste van Europa en in een zich sterk ontwikkelende markt met meerdere aanbieders wordt het tarief uiteindelijk bepaald door de consument. Wie te duur is prijst zich uit de markt. Maar de televisiekijker kijkt niet alléén naar de prijs. Recent onderzoek van KPMG samen met TNS Nipo laat zien dat de consument een combinatie wil van gemak, kwaliteit en variëteit van aanbod, tegen een scherpe prijs. Een reden temeer waarom kabelbedrijven in hun tariefstelling rekening zullen houden met de markt en consument.

    • Geert-Jan van der Snoek
    • Kpmg Advisory