Duizenden luchtreizigers claimen geld

Duizenden Europese luchtvaartpassagiers maken gebruik van een nieuwe mogelijkheid schadevergoeding te eisen van vliegmaatschappijen wegens annulering van vluchten en vertragingen.

Uit informatie van verschillende klachtenloketten in Brussel en Den Haag blijkt dat sinds de invoering van een Europese richtlijn in februari ruim 7.400 Europeanen een klacht omtrent schadevergoeding hebben ingediend. In Nederland gaat het om ten minste 1.300 klachten.

,,In veel gevallen lijkt het erop dat luchtvaartondernemingen de rechten van passagiers niet erkennen'', zegt Tony van Dingenen, teamleider van Europe Direct, een Europese informatiedienst in Brussel. Niet alle klachten zijn volgens hem gegrond, maar in een groot aantal gevallen leggen maatschappijen de regels anders uit.

,,Op papier ziet de richtlijn er aardig uit, maar in de praktijk blijkt dat passagiers de schadevergoeding vaak niet krijgen'', zegt Juliette Olders van de Consumentenbond in Den Haag. De Consumentenbond heeft sinds anderhalve maand een meldpunt geopend waar klagende passagiers kunnen reageren. ,,We krijgen een grote hoeveelheid klachten binnen van passagiers die menen recht te hebben op schadevergoeding'', zegt Olders. Het meldpunt is op 15 juli geopend en sindsdien zijn zeshonderd klachten binnengekomen van luchtvaartpassagiers, die te maken kregen met geannuleerde reizen, overboekingen of vertragingen.

,,Passagiers rekenen zich rijk, maar lezen de richtlijn niet'', laat de KLM in een reactie weten. ,,Zodra er vertragingen ontstaan als gevolg van mist en ijzel, is er sprake van overmacht en betalen we niet uit'', aldus een KLM-woordvoerder.

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft van alle klachten die het sinds invoering van de richtlijn kreeg, slechts 10 procent gegrond verklaard; driehonderd passagiers kregen schadevergoeding.

Ook de Consumentenbond stelt grote onwetendheid bij passagiers vast over welke schade wel en niet kan worden geclaimd. ,,In ieder geval is de Nederlandse overheid flink tekortgeschoten bij de voorlichting over de richtlijn'', zegt Olders. ,,In de richtlijn stond uitdrukkelijk dat de overheid ruchtbaarheid aan de maatregelen moest geven.''

Bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat in Den Haag, toezichthouder op naleving van de richtlijn, komt eveneens een aanzienlijke hoeveelheid klachten binnen. ,,We krijgen zeker tien klachten per dag sinds de richtlijn van kracht is'', zegt Wilard Elissen, woordvoerder van de Inspectie.

    • Michèle de Waard