Eredivisie `erg tevreden' met Talpa

De Eredivisie CV is bijzonder tevreden met de voetbaluitzendingen van Talpa. De zender van John de Mol, die eind vorig jaar de samenvattingsrechten van Studio Sport wist over te nemen, trok in de eerste drie weken minder kijkers, maar dat is volgens de Eredivisie CV geen verrassing.

,,Ook in andere landen waar de televisierechten naar een andere zender verhuisden, viel altijd een terugloop van het aantal kijkers te constateren. Maar ik ben ervan overtuigd dat het aantal weer aantrekt'', aldus directeur Alex Tielbeke van Eredivisie CV, die de hoogste divisie in het betaald voetbal vertegenwoordigt en de rechten voor 35 miljoen euro aan Talpa heeft verkocht.

Ondanks de klassieker Ajax-Feyenoord wist het programma De Wedstrijden afgelopen zondag `slechts' 1,9 miljoen mensen te trekken, terwijl de samenvattingen bij Studio Sport geregeld meer dan 3 miljoen kijkers hadden. ,,Dat aantal van zondag heeft ons inderdaad verbaasd, want tot nog toe was er juist sprake van een stijgende lijn. Hoe het komt, weten we nog niet, maar je zag ook bij andere programma's minder kijkers. Wellicht door het mooie weer'', zegt Tielbeke. In de eerste twee uitzendingen keken op zondag 2 tot 2,2 miljoen mensen.

Tielbeke is niet geschrokken van de kritiek op het voetbalprogramma. Bijvoorbeeld op het feit dat de uitzending niet begint met een topper als Ajax-Feyenoord om op die manier kijkers langer vast te houden. ,,Integendeel, wij zijn juist heel blij dat er nu een gelijke verdeling is over de clubs. Zij zijn mij alle achttien [clubs in eredivisie] even lief. Dat is juist goed voor de totale branding [merkpromotie] van de eredivisie. In het buitenland is dat heel normaal.'' Volgens Tielbeke is het een kwestie van gewenning en dat geldt ook voor de reclame-onderbrekingen.

Omdat volgens zijn verwachting de kijkcijfers zullen aantrekken, ziet Tielbeke ook geen problemen met de vijf sponsors die de eredivisie voor naar verluidt ruim één miljoen euro steunen. ,,Wij zijn voortdurend in gesprek met elkaar. Ook met Talpa, en natuurlijk wordt dan ook over de kijkcijfers gesproken. Maar we zijn erg tevreden.''

Ook volgens commercieel directeur Sjaak de Korte van supermarktketen Plus, een van de sponsors van de eredivisie, is er van onvrede geen sprake. ,,Maar als we er in mei nog zo over praten, dan hebben we wellicht een probleem.'' De Korte vindt het nog te vroeg om erg kritisch te zijn. ,,Ik weet dat er ook binnen Talpa discussie is over de volgorde van de wedstrijden en de vele promo's. Vergeet niet dat de zender extra vroeg in augustus is moeten beginnen vanwege het voetbal.''

In het contract is afgesproken dat sponsors bij tegenvallend bereik gecompenseerd worden via andere programma's. ,,Maar dan gaat het om het totaal, dus ook bij RTL 5 en Versatel, en om het hele contractjaar. Versatel gaat uit van 100.000 abonnees en dat is nu 10.000. Dat is een flink verschil, maar de competitie is nog lang en het zal allemaal nog wel veranderen.''

    • Erik van der Walle