Een perfectionist die wil winnen

Zijn overgang naar muziekzender MTV kan `Mister Coke' nog voor verrassingen plaatsen. Dat zegt voormalig directeur van Coca-Cola Nederland Pier Baarsma wanneer hem wordt gevraagd naar Joris Aperghis (37). De marketeer die bij Coca-Cola Nederland jarenlang onder hem werkte, wordt per 1 oktober commercieel directeur van mediabedrijf MTV Benelux. ,,Als marketeer van een groot bedrijf als Coca-Cola is Joris gewend zijn advertentie-eisen op tafel te leggen, terwijl hij bij MTV juist afhankelijk wordt van adverteerders.'' Toch gaat Aperghis volgens Baarsma glansrijk slagen: ,,Joris is namelijk een enorme perfectionist.''

Perfectionist – een woord dat vaker klinkt wanneer om een typering van Joris Aperghis wordt verzocht. ,,Ik speel weleens een ronde voor de lol'', zegt golfmaatje Rik Ruts, ,,maar Joris speelt altijd om te winnen.'' Ruts, sinds vier jaar teamgenoot van Aperghis bij de Noordwijkse Golfclub, roemt diens doortastendheid: ,,Hij maakt er een sport van om op de mooiste golfbanen ter wereld te spelen. Hij is er bijvoorbeeld in geslaagd om op de beroemde Muirfield Golfclub in Schotland te spelen. Hij mailt en faxt gewoon net zo lang tot het geregeld is.''

David Wijnveldt, boezemvriend van Aperghis sinds de middelbare school, kan zich voorstellen dat het werken bij MTV een andere aanpak vereist dan bij Coca-Cola. ,,Maar Joris is iemand die zich razendsnel aan nieuwe situaties kan aanpassen.'' Wel ziet hij een minpuntje aan het perfectionisme van zijn vriend: ,,Hij kan nog wel eens doordraven in wat hij van anderen verlangt.'' Wijnveldt noemt het voorbeeld van een andere golfpartner van Aperghis ,,die het in zijn eigen ogen nooit goed doet als hij tegen Joris speelt''. Wijnveldt begrijpt dat mensen moeite kunnen hebben met die hang naar perfectie. ,,Joris kan een tikkeltje arrogant zijn – maar meestal is dat terecht, haha!'

Volgens Ruts heeft Aperghis bij zijn overgang naar MTV juist baat bij ,,de Coca-Cola-ervaring'': ,,Hij was verantwoordelijk voor de sponsoring van het programma Summer Base van muziekzender TMF, dat onder MTV valt. Hij heeft dus ervaring met de verhouding tussen adverteerder en zender.'' De contacten met de MTV-directie waren er dus al vroeg; een omstandigheid die de overgang ,,heeft bespoedigd'', zoals Aperghis zelf beaamt.

Bij MTV Benelux wordt Aperghis verantwoordelijk voor de exploitatie van vier zenders: behalve MTV de dochters Nickelodeon, The Box en TMF. Aperghis krijgt zo'n veertig man onder zich; zijn huidige standplaats Rotterdam verruilt hij voor Bussum.

,,De behoefte om mijn vleugels uit te slaan'', verklaart Aperghis het afscheid van zijn eerste werkgever. Na tien jaar Coca-Cola Nederland, waar hij meteen na acht jaar studie in dienst was getreden, wilde hij graag namens de frisdrankenproducent naar het buitenland, maar nog voordat de gesprekken waren afgerond, kaapte MTV Aperghis weg. ,,Het aanbod was dermate interessant, dat kon ik niet afslaan.'' Met name de combinatie van adverteren, zijn huidige bezigheid, en muziek – ,,een van mijn grote passies'' – trok hem aan. Dat hij bij Coca-Cola vooral jongeren moest bereiken, ziet hij als een pre: ,,De doelgroep van MTV is voor mij al langer gesneden koek.''

Samen met zijn 2,5 jaar jongere broer Niek groeide Joris Aperghis op in Leiden en Gouda. Geboren werd hij echter in Groot-Brittannië, uit een Nederlandse moeder en Grieks-Britse vader. Zijn grootvader van vaders kant was Grieks consul in Brits-Indië. Officieel is hij nog altijd Brit.

Pier Baarsma vertelt dat Aperghis ,,in zijn wiek was geschoten'' wanneer hij hem bij Coca-Cola wel eens moest overrulen: ,,Dan komt zijn Griekse trots naar boven.''

,,Joris is het type grote broer, iemand tegen wie je opkijkt'', aldus broer Niek vanuit Engeland. ,,Opgroeien naast Joris betekende steeds de benchmark voor mijzelf moeten verleggen. Hij gaf mij het gevoel niet achter te kunnen blijven.'' Niek Aperghis somt de sportieve en creatieve bezigheden van zijn broer op: tennis, hockey, zingen, piano en toneel spelen.

In zijn werk mag hij dan naar perfectie streven, toch komt zijn gezin altijd op één. Echtgenote Joyce (28) noemt Joris ,,een echte familyman''. Samen hebben ze een dochter van anderhalf; een tweede kind is op komst. Ze kennen elkaar van de golfbaan, waar ze tijdens een toernooi als tegenstanders aan elkaar werden gekoppeld. ,,Hij streed toen al fanatiek voor de winst.''

    • Mark Schenkel