Pianolegende Haebler speelt Mozart met liefde

Ze is een coryfee van het internationale muziekleven uit lang vervlogen jaren en inmiddels een legende. De pianiste Ingrid Haebler debuteerde als zevenjarige, bijna zeventig jaar geleden. Na haar opleiding, onder andere bij Marguerite Long in Parijs, begon ze al meer dan vijftig jaar geleden aan een grote carrière. Haar Nederlandse optredens zijn zeer zeldzaam. In 2000 was de `Grande Dame' van het Oostenrijkse muziekleven voor het laatst in Amsterdam, toen gaf ze een Mozart-recital. En gisteravond, in de serie Robeco Zomerconcerten, speelde ze weer Mozart, op haar unieke wijze.

Weinig musici hebben zó lang een zó intieme relatie gehad met Mozart als de Weense Haebler, die doceerde aan het Mozarteum in Salzburg en al zijn sonates en concerten vastlegde. En dat hoort men aan haar gracieuze, invoelende spel, waarin ook haar warme persoonlijkheid prevaleert. Uiterlijkheden doen niet terzake, Haebler verkent de binnenkant van de muziek met liefdevolle aandacht voor structuur en klank. Het is een dienende pianistiek en een introspectieve musiceerhouding, die men nog zelden aantreft in het tijdperk van de opgevoerde flitsende brille. Murray Perahia is van dezelfde school.

Zacht en teder was Haeblers aanslag, mild was haar toonvorming en ongehaast waren haar tempi in Mozarts laatste Pianoconcert KV 595 uit zijn sterfjaar 1791. Het was een uitvoering met een verleden, waarin haar verfijde en verheffende aanpak ook bleek uit de elegante gebaren met de linkerhand als ze daarmee niet speelde. De noten hoefden niet fel te blinken, te parelen of te sprankelen, ze mochten zacht glanzen en zich aaneenrijgen tot een omfloerst en soms wat weemoedig geheel in een getemperd licht.

De begeleiding van Mozart en Haebler door het Beethoven-Orchester Bonn was bescheiden en ingetogen en daarmee alleszins adequaat. Vooraf klonk Beethovens ouverture Die Geschöpfe des Prometheus in een stevige, maar nogal oninteressante uitvoering onder leiding van de Oekraïense dirigent Roman Kofman. Achteraf klonk Beethovens Vijfde symfonie met een opening die eerder opstandig en roerig was dan dreigend en met mooie lange lijnen in het Andante con moto. Maar al ontbrak het grote gebaar niet, deze Vijfde was niet zo groots als men verwacht van een Beethoven-Orchester uit Beethovens geboortestad Bonn.

Concert: Beethoven-Orchester Bonn o.l.v. Roman Kofman m.m.v. Ingrid Haebler, piano. Programma: W.A. Mozart: Pianoconcert nr 27 KV 595; L. van Beethoven: ouverture `Die Geschöpfe des Prometheus'; Symfonie nr. 5. Gehoord: 29/8 Concertgebouw Amsterdam.

    • Kasper Jansen