Orkaan Katrina raakt hart olieproductie VS

De materiële schade van orkanen is uiterst lastig te bepalen. De werkelijke balans kan pas na weken worden opgemaakt. Maar toch lijkt Katrina nu al een van de schadelijkste orkanen in de geschiedenis te zijn.

Katrina kan de grootste verzekeringsramp in de geschiedenis worden. De schadelijkste orkaan tot nu toe was Andrew uit 1992 in Florida, die in dollars van 2004 uitkwam op een bedrag van 21 miljard. Ivan van september vorig jaar mocht er ook zijn. Hij staat op de derde plaats, maar Ivan kan worden verdrongen door Katrina. Deskundigen schatten haar zeer voorlopig op maximaal 26 miljard dollar (20 miljard euro). Zeer voorlopig, want de schade is op dit moment nog uiterst lastig te bepalen, zeggen deskundigen in de energie- en de verzekeringswereld.

Het door Katrina getroffen gebied is goed voor bijna eenderde van de Amerikaanse energievoorziening. Van de totale Amerikaanse olieproductie is 12 procent uitgevallen, van de Amerikaanse raffinage 11 procent. Ivan vernietigde vorig jaar zeven olieplatforms, bracht aan zes ernstige schade toe, maar ernstiger, zo bleek later, was de schade aan de pijpleidingen onder water door slipverschuiving. De reparatie kostte veel tijd. Twee maanden later was de olieproductie nog niet terug op het oude niveau, wat de mondiale olieprijzen tot boven de 50 dollar joeg. Chevrons Petronius, het hoogste olieplatform in de Golf van Mexico, hoger dan de geplande Vrijheidstoren op Ground Zero, heeft wegens Ivan zes maanden stilgelegen.

Platforms, die honderden miljoenen dollars kosten, kunnen op drift geraakt zijn, waarschuwde gisteren de Amerikaanse kustwacht. De schade van Ivan, die aanvankelijk leek mee te vallen, kwam uiteindelijk uit op 7,35 miljard dollar. Verzekeraars en herverzekeraars wijzen allemaal op de onvoorspelbaarheid van de schade die orkanen aanrichten. En september, de aktiefste maand voor orkanen, moet nog komen.

In de twee zwaarst getroffen staten, Louisiana en Mississippi, wonen meer dan twee miljoen mensen. Er is schade aan huizen (40.000 in het oosten van New Orleans zouden waterschade hebben opgelopen), gebouwen, infrastructuur en, economisch van niet minder gewicht, de toeristenindustrie (muziekstad New Orleans met zijn vele jazzcafés is een trekpleister voor toeristen).

Beide Amerikaanse staten zijn tussenstations voor benzineraffinaderijen en de petrochemische industrie. De meeste complexen waren al dicht voor de orkaan losbarstte. De off shore oliehaven, 30 kilometer uit de kust, stopte op 28 augustus met de ontscheping van ruwe olie (1 miljoen vaten per dag, 11 procent van de Amerikaanse olie-invoer). Ook de overige scheepvaart tussen New Orleans en het nabijgelegen Baton Rouge, een van de drukste havencomplexen van de wereld (graan, koffie, staal, industriële producten) is vrijwel tot stilstand gekomen.

Om de Amerikaanse energievoorziening veilig te stellen wordt geopperd de Amerikaanse strategische olievoorraden (700 miljoen vaten olie) aan te spreken. Saoedi-Arabië bood gisteren aan zijn productie van ruwe olie op te voeren, maar dat leek een gratuit gebaar, want dat is zware olie, waar geen behoefte aan is. Behoefte is er wel aan olieproducten (huisbrandolie, kerosine, benzine), waarvan de Amerikaanse voorraden klein zijn. Vanwege de uitval van Amerikaanse raffinagecapaciteit zou Europa met meer uitvoer van benzine naar de VS kunnen bijspringen.

Voor de energiemarkten (olie, maar ook gas) is Katrina het jongste slechte nieuws dat de hoge prijzen verder opstuwt. Gisteren schoot op de termijnmarkt van Singapore Amerikaanse ruwe olie (levering september) eventjes ruim 7 procent omhoog tot meer dan 70 dollar per vat, het hoogste nominale niveau dat ooit bereikt is, hoewel ook de oliehandelaren zich op de orkaan hadden kunnen voorbereiden. Van dure olie heeft de hele wereld last. Het tekende de nervositeit.