NOC*NSF heeft geld voor Peking

Acht maanden later dan beoogd heeft sportkoepel NOC*NSF de financiering rond van het olympisch programma voor de Zomerspelen van 2008 in Peking. Gisteren tekende het levensmiddelenconcern Unilever als vijfde en laatste hoofdsponsor een contract, waarbij het zich verplicht tot een donatie van 4,8 miljoen euro, verdeeld over vier jaar.

Voor `Performance 2008', zoals het olympisch programma wordt genoemd, is nu 37 miljoen euro beschikbaar, met daarnaast van subsponsors 14 miljoen euro aan diensten en goederen. In totaal is dat substantieel meer dan de geplande 40 miljoen euro en bijna een verdubbeling van het budget voor de Olympische Spelen van vorig jaar in Athene.

,,Een knap staaltje, want de markt is ongunstig voor sportsponsoring'', vindt marketingdeskundige Frank van den Wall Bake, die Unilever en NOC*NSF bij elkaar heeft gebracht. Hij was bij de presentatie van het olympisch marketingplan, een jaar geleden, nog uitgesproken negatief en veronderstelde dat de sportkoepel zijn hand overspeelde.

Hoewel NOC*NSF zijn doel heeft bereikt, kostte het veel moeite, en vooral veel tijd, de gewenste zes hoofdsponsors te vinden. Twee firma's (T-Mobile en Eneco) waren niet bereid de jaarlijkse bijdrage tot 1,2 miljoen euro te verdubbelen, terwijl DSM, Randstad en Ernst & Young pas na harde onderhandelingen hun contract verlengden. De Nederlandse Spoorwegen en Unilever zijn de twee nieuwelingen. Lotto is als jaarlijkse contribuant van 1,2 miljoen euro de zesde hoofdsponsor, hoewel de kansspelorganisator liever niet als zodanig geafficheerd wil worden. Uit vrees onderwerp te worden van een maatschappelijke discussie, wenst Lotto niet met het bedrijfsleven geassocieerd te worden. Aanvankelijk poogde NOC*NSF een zesde zakenpartner te vinden, maar nu de tijd begint te dringen, wordt daar van afgezien en krijgt Lotto alsnog de status van hoofdsponsor. Bij voorkeur had NOC*NSF dat stilgehouden, maar vragen tijdens de persconferentie dwongen voorzitter Erica Terpstra gisteren tot een uitleg.

Zo moeizaam de werving van hoofdsponsors verliep, zo makkelijk vond NOC*NSF subsponsors, waarvan een jaarlijkse bijdrage van 350.000 euro gevraagd wordt. De sportkoepel mikte in die categorie op tien contracten, maar dat worden er vijftien. Aan geld zijn de subsponsors goed voor ruim acht miljoen euro van het budget, maar zij verlenen voor 14 miljoen aan diensten en goederen, variërend van kleding van Piet Zoomers, bier van Heineken in het Holland House tot lease-auto's voor sporters van Volkswagen.

Hoezeer toeval een belangrijke rol speelt bij fondsenwerving, bleek gisteren bij de presentatie van Unilever. De multinational bestond tot vorig jaar uit verschillende werkmaatschappijen met elk een eigen budget en een eigen verantwoordelijkheid. Sportsponsoring van de koepel zou destijds ondenkbaar zijn geweest.